ÁLLAM ÉS FORRADALOM
III. AZ 1871-ES PÁRIZSI KOMMÜN TAPASZTALATAI. MARX ELEMZÉSE
1. MIBEN ÁLL A KOMMÜNÁROK KĺSÉRLETÉNEK HŐSIESSÉGE?
Mint tudjuk, Marx 1870 őszén, néhány hónappal a Kommün előtt, figyelmeztette a párizsi munkásokat és igyekezett bebizonyítani, hogy a kormány megdöntésének kísérlete kétségbeesésből elkövetett ostobaság lenne. De amikor 1871 márciusában a munkásokat rákényszerítették a döntő harcra és azok felvették a harcot, amikor a felkelés ténnyé vált, Marx a kedvezőtlen előjelek ellenére a legnagyobb lelkesedéssel üdvözölte a proletárforradalmat. Marx nem helyezkedett mereven az „időszerűtlen” mozgalom vaskalapos elítélésének álláspontjára, mint a marxizmus szomorú hírnevű orosz renegátja, Plehanov, aki 1905 novemberében a munkások és parasztok harca buzdításának szellemében írt, 1905 decembere után pedig liberális módjára harsogta: „nem kellett volna fegyvert fogni”.
De Marx nemcsak lelkesedett – hogy az ő kifejezésével éljünk — az „eget
ostromló kommünárok hősiességéért. A forradalmi tömegmozgalomban, jóllehet az
nem érte el célját, rendkívül fontos történelmi kísérletet látott, a proletár
világforradalom bizonyos előre tett lépést, gyakorlati lépést, amely fontosabb
a programok és fejtegetések százainál. Ezt a kísérletet elemezni, levonni
belőle a taktikai tanulságokat, ennek a kísérletnek az alapján felülvizsgálni
saját elméletét — ezt a feladatot tűzte maga elé Marx.
Marx az egyetlen „helyesbítést”, amelyet a „Kommunista Kiáltvány”-on
végrehajtani szükségesnek látott, a párizsi kommünárok forradalmi tapasztalatai
alapján hajtotta végre.
A „Kommunista Kiáltvány” új német kiadásának utolsó előszava, amelyet
mindkét szerző aláírt, 1872. június 24-én kelt. Ebben az előszóban a szerző,
Karl Marx és Friedrich Engels azt mondják, hogy ma a „Kommunista Kiáltvány”
programja „helyenként elavult”.
„…nevezetesen a Kommün bebizonyította – folytatják a szerzők hogy a »munkásosztály nem veheti egyszerűen birtokába a kész államgépezetet, hogy azt saját céljaira működésbe hozza... « ”
Ennek az idézetnek kettős idézőjelbe foglalt részét a szerzők Marx „A
polgárháború Franciaországban” című
munkájából vették át.
Így tehát Marx és Engels a Párizsi Kommün egyik alapvető és fő tanulságának
olyan óriási fontosságot tulajdonítottak, hogy mint lényegbevágó módosítást
beiktatták a „Kommunista Kiáltvány”-ba.
Rendkívül jellemző, hogy az opportunisták éppen ezt a lényegbevágó
módosítást ferdítették el, és hogy e módosítás értelme a „Kommunista Kiáltvány”
olvasóinak kilenctizede, ha ugyan nem kilencvenkilenc százaléka előtt bizonyára
ismeretlen. Ezzel a ferdítéssel részletesebben lejjebb, egy külön,
ferdítéseknek szentelt fejezetben fogunk foglalkozni. Egyelőre elég
megjegyeznünk, hogy Marx fent idézett híres kijelentésének közkeletű, vulgáris
„értelmezése” szerint Marx itt a lassú fejlődés eszméjét hangsúlyozza, szemben
a hatalom megragadásával stb.
A valóságban éppen fordítva
áll a dolog. Marx gondolata az, hogy a munkásosztálynak szét kell zúznia, össze kell törnie a „kész
államgépezetet”, és nem szorítkozhat pusztán arra, hogy azt birtokba vegye.
1871. április 12-én, tehát éppen a Kommün alatt, Marx ezt írta Kugelmann-nak
:
„Ha »Brumaire tizennyolcadikája « c. munkám utolsó fejezetében utánanézel, megtalálod abban, hogy a francia forradalomnak szerintem legközelebb nem azt kell megkísérelnie, hogy — mint eddig tette — a bürokratikus-katonai gépezetet egyik kézből a másikba vigye át, hanem hogy azt szétzúzza” (Marx kiemelése; az eredetiben a zerbrechen szó szerepel), „s hogy ez minden valóban népi forradalom előfeltétele a kontinensen. Éppen ezt kíséreltek meg a mi has párizsi elvtársaink” („Die Neue Zeit”, XX, 1901-1902., 709. old.).” (Marx Kugelmannhoz intézett leveleit két ízben is kiadták oroszul, az egyiket én rendeztem sajtó alá és én írtam hozzá előszót.) [Lásd Lenin Művei. 12. köt. Budapest 1954.93-101. old. — Szerk.]
Ezek a szavak: a „bürokratikus-katonai államgépezetet...szétzúzni” fejezik
ki röviden azt a legfőbb tanulságot, melyet a marxizmus levon azokat a
feladatokat illetően, amelyek a forradalomban az állammal kapcsolatban a
proletariátusra hárulnak. És éppen ezt a tanulságot nemcsak elfelejtette, hanem
egyenesen meghamisította a marxizmus uralkodó, kautskysta ,,értelmezése” !
Ami Marxnak a „Brumaire tizennyolcadiká”-ra való utalását illeti, a
megfelelő helyet fentebb teljes egészében idéztük.
Marx idézett fejtegetéséből két helyet érdekes külön kiemelnünk. Először,
Marx végkövetkeztetését a kontinensre korlátozza. Ez érthető volt 1871-ben,
amikor Anglia meg mintaképe volt a teljesen kapitalista, de militarizmustól és
jelentős mértékben bürokratizmustól mentes országnak. Marx tehát kivételt tett
Angliával, ahol akkor a forradalom, sőt a népforradalom is a ,,kész
államgépezet” szétrombolásának előfeltétele nélkül is lehetőségesnek látszott
és lehetséges volt.
Most, 1917-ben, az első nagy imperialista háború korában, Marxnak ez a
korlátozása elesik. Anglia is, Amerika is, az angolszász „szabadságnak” — a
militarizmus és bürokratizmus hiányának értelmében vett „szabadságnak” — ezek a
legnagyobb és az egész földkerekségen legutolsó képviselői egészen elmerültek a
szennyes és véres általános európai mocsárban, a mindent maguk alá gyűrő,
mindent elnyomó bürokratikus- katonai intézmények mocsarában. Most Angliában
is, Amerikában is „minden valóban népi forradalom előfeltétele” a „kész” (ott
1914-1917-ben „európai”, általános imperialista tökéletességig kiépített)
„államgépezet” szétzúzása, szétrombolása.
Másodszor, különös figyelmet érdemel Marx rendkívül mély értelmű
megjegyzése, hogy a bürokratikus- katonai államgépezet szétrombolása minden
valóban népi forradalom előfeltétele”. A „népi” forradalom fogalma furcsán
hangzik Marx szájából, s az orosz plehanovisták és mensevikek, Sztruvénak e
követői, akik szeretnének marxista számba menni, Marxnak ezt a kifejezését meg
„nyelvbotlásnak” nyilváníthatnák. Ők a marxizmust olyan siralmas liberális
torzképpé zsugorították, hogy a polgári és a proletárforradalom szembeállításán
kívül” semmit sem ismernek, s még ezt a szembeállítást is a lehető legmerevebben
fogják fel.
Ha a XX. század forradalmait vesszük példának, akkor természetesen el kell
ismernünk, hogy mind a portugál, mind a török forradalom polgári forradalom
volt. De sem az egyik, sem a másik nem „népi” forradalom, mert a nép tömege, a
nép óriási többsége sem az egyikben, sem a másikban tevékenyen, önállóan, saját
gazdasági és politikai követeléseivel nem vesz észrevehetően részt. Az
1905-1907-es orosz polgári forradalom viszont, ámbár nem mutathatott fel olyan
„fényes” sikereket, mint időnként a portugál és a török forradalom, kétségtelenül
„valóban népi” forradalom volt, mert a nép tömege, a nép többsége, a leigázás
és a kizsákmányolás terhe alatt nyögő „legalsó társadalmi rétegek önállóan
felkeltek, a forradalom egész menetére rányomták saját
követeléseiknek, saját kísérleteiknek
bélyeget, amelyek arra irányultak, hogy a régi, szétrombolandó társadalom helyébe
a maguk módján felépítsék az új társadalmat.
1871-ben Európában a kontinens egyetlen országában sem volt a proletariátus
a nép többsége. „Népi” forradalom, amely valóban a többséget sodorja a
mozgalomba, csak az a forradalom lehetett, mely a proletariátust is, a
parasztságot is felöleli. Ez a két osztály alkotta akkor a „népet”. Ezt a két
osztályt az egyesíti, hogy a „bürokratikus-katonai államgépezet” leigázza,
elnyomja, kizsákmányolja őket. Összetörni ezt a gépezetet, szétzúzni ezt a
gépezetet, ez az igazi érdeke a „népnek”, a nép többségének, a munkásoknak és a
parasztok többségének, ez az előfeltétele” a szegényparasztok és a proletárok
szabad szövetségének, márpedig az ilyen szövetség nélkül nem tartós a
demokrácia és lehetetlen a szocialista átalakulás.
Tudvalevően éppen ilyen szövetséghez igyekezett utat törni magának a
Párizsi Kommün, amely több belső és külső oknál fogva nem érte el célját.
Következésképpen, amikor „valóban népi forradalomról” beszélt Marx,
korántsem feledkezve meg a kispolgárság sajátosságairól (ezekről sokat és
gyakran beszélt), igen pontosan számot vetett azokkal az erőviszonyokkal,
melyek az osztályok között az 1871-es Európa kontinentális államainak
többségében akkor ténylegesen fennállottak. Másrészt pedig megállapította, hogy
mind a munkások, mind a parasztok érdekei megkövetelik az államgépezet
„összetörését”, hogy ez egyesíti őket és azt a közös feladatot tűzi eléjük,
hogy az „élősdit” eltegyék az útból és valami újjal pótolják.
De vajon mivel?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése