ÁLLAM ÉS FORRADALOM
III.4. A NEMZETI EGYSÉG MEGSZERVEZÉSE
„...A nemzeti szervezetre vonatkozó rövid vázlatban, amelynek kidolgozására a Kommünnek már nem volt ideje, világosan az áll, hogy még a legkisebb falucskának is a kommün legyen a politikai formája...” A kommünök választották volna a Párizsban székelő „Nemzeti Delegációt” is.
„...Azt a kevés, de fontos funkciót, ami még egy központi kormány számára fennmaradna, a Kommün nem akarta megszüntetni, amint szándékosan hamisan állították róla, hanem kommunális, tehát szigorúan felelős hivatalnokokra akarta bízni...”
„...A nemzet egységét nem megtörni akarta, hanem ellenkezőleg, a kommunális alkotmány révén megszervezni és valósággá változtatni, annak az államhatalomnak a lerombolása révén, amely azt állította magáról, hogy megtestesítője a nemzeti – magától a nemzettől független és az afölött álló – egységnek, holott a nemzetnek élősdi kinövése volt csupán ...” „A régi kormányhatalom pusztán elnyomásra szolgáló szerveit le kellett metszeni, de annak jogos funkcióit, kiragadva egy olyan hatalom kezéből, amely addig igényt tartott arra, hogy a társadalom fölött álljon, vissza kellett adni a társadalom felelős megbízottainak.”
Hogy a mai
szociáldemokrácia opportunistái mennyire nem értették — illetve talán helyesebb
lenne azt mondani: nem akarták megérteni – Marxnak e fejtegetéseit, azt
mindennél jobban mutatja a renegát Bernstein hérosztratoszi hírességű könyve:
„A szocializmus előfeltételei és a szociáldemokrácia feladatai.” Éppen Marx
idézett szavaira való utalással írta Bernstein azt, hogy ez a program
„politikai tartalmának minden lényeges vonásában feltűnő hasonlatosságot mutat
— Proudhon föderalizmusával... Bármennyire elütnek is egymástól Marx és a
»kispolgár« Proudhon” (Bernstein a „kispolgár” szót idézőjelbe teszi, amelynek
véleménye szerint ironikusnak kell lennie), „ezekben a pontokban
gondolatmenetük a lehető legközelebb jár egymáshoz.” A községi önkormányzatok
jelentősége — folytatja Bernstein — persze növekszik, de „kétségesnek tartom,
hogy a demokrácia első feladata, a mai államok megszüntetése (Auflosung,
szó szerint feloszlatás, feloldás) és szervezetük teljes megváltoztatása (Umwandlung,
átváltoztatás), miként azt Marx és Proudhon képzelik (a nemzetgyűlés
megalakítása tartományi, illetve kerületi gyűlések küldötteiből, amelyeket
viszont a kommünök küldötteiből kellene alakítani), úgyhogy tehát a nemzeti
képviseletek eddigi formája eltűnne.” (Bernstein. „A szocializmus
előfeltételei.” l899-es német kiadás, l34. és l36. old.)
Ez már
valósággal szörnyűséges: Marxnak az élősdi-államhatalom megsemmisítésére”
vonatkozó nézeteit egy kalap alá veszi Proudhon föderalizmusával! Mindez
azonban nem véletlen, mert hiszen az opportunistának eszébe sem jut, hogy Marx
itt egyáltalán nem a centralizmussal szembeállított föderalizmusról beszél,
hanem a minden burzsoá országban fennálló régi burzsoá államgépezet
összetöréséről.
Az
opportunistának csak az jut az eszébe, amit maga körül, a kisburzsoá
nyárspolgáriság és a „reformista” tespedés környezetében lát, vagyis csak a
„községi önkormányzatok”! Az opportunista már leszokott arról, hogy a
proletariátus forradalmára még csak gondoljon is.
Ez nevetséges.
De jellemző, hogy erre a pontra vonatkozólag nem szálltak vitába Bernsteinnel.
Sokan cáfolták Bernsteint — különösen Plehanov az orosz irodalomban, Kautsky az
európaiban, de sem az egyik, sem a másik nem beszélt arról, hogy
Bernstein itt elferdítette Marxot.
Az opportunista
annyira leszokott arról, hogy forradalmi módon gondolkodjék és a forradalomról
elmélkedjék, hogy „föderalizmust” varr Marx nyakába és összetéveszti őt az
anarchizmus megalapítójával, Proudhonnal. Kautsky és Plehanov pedig, akik
ortodox marxistáknak szeretnének látszani és a forradalmi marxizmus tanítását
akarják védeni, hallgatnak erről! Itt van az egyik gyökere annak, hogy a
marxizmus és az anarchizmus közti különbségre vonatkozó nézeteket teljesen
elsekélyesítik, ami egyaránt jellemző a kautskystákra és az opportunistákra, és
amiről még kell majd beszélnünk.
Marxnak a Kommün
tapasztalatairól szóló idézett fejtegetéseiben nyoma sincs a föderalizmusnak.
Marx éppen abban egyezik még Proudhonnal, amit az opportunista Bernstein nem
lát meg. Marx éppen abban tér el Proudhontól, amiben Bernstein hasonlóságot
lát.
Marx abban
egyezik meg Proudhonnal, hogy mind a ketten a mai államgépezet „szétzúzása”
mellett foglalnak állást. A marxizmusnak ezt a megegyezését az anarchizmussal
(mind Proudhonnal, mind Bakunyinnal) sem az opportunisták, sem a kautskysták
nem akarják meglátni, mert ezen a ponton letértek a marxizmusról.
Marx éppen a
föderalizmus kérdésében tér el Proudhontól is, Bakunyintól is (hogy a
proletariátus diktatúrájáról ne is beszéljünk). A föderalizmus elvileg
következik az anarchizmus kispolgári nézeteiből. Marx centralista. És itt
idézett fejtegetésében semmiben sem tér el a centralizmustól. Csak olyan
emberek tarthatják a burzsoá gépezet megsemmisítését a centralizmus
megsemmisítésének, akik telve vannak az államba vetett kispolgári „babonás
hittel”!
Nos, és ha a
proletariátus meg a szegényparasztság kezébe veszi az államhatalmat, ha
teljesen szabadon kommünönként megszervezkednek és valamennyi kommün működését egyesítik
arra, hogy közös csapásokat mérjenek a tőkére, hogy leverjék a kapitalisták
ellenállását, hogy az egész nemzet, az egész társadalom
tulajdonába adják át a magántulajdonban levő vasutakat, gyárakat, földeket
stb., ez talán nem lesz centralizmus? Nem a legkövetkezetesebb demokratikus
centralizmus lesz-e ez? Mégpedig proletár centralizmus?
Bernsteinnek
egyszerűen nem fér a fejébe, hogy önkéntes centralizmus is lehetséges, hogy a
kommünök önkéntesen nemzetté egyesülhetnek, hogy a proletár kommünök önként
egybeolvadhatnak a burzsoá uralom és a burzsoá államgépezet szétrombolásának
művében. Bernstein, mint minden filiszter, olyasvalaminek képzeli a centralizmust,
ami csakis felülről jöhet, amit csakis a hivatalnoksereg és a hadsereg erőszakolhat
ki és biztosíthat.
Marx, mintha
csak előre látta volna nézetei meghamisításának lehetőségét, külön
hangsúlyozza, hogy tudatos hamisítás az a Kommün ellen felhozott vád, hogy a
Kommün meg akarta bontani a nemzet egységét és el akarta törölni a központi
hatalmat. Marx szándékosan használja a „nemzeti egység megszervezése”
kifejezést, hogy így az öntudatos, demokratikus, proletár centralizmust
szembeállítsa a polgárival, a katonaival, a bürokratikussal.
De ... a
süketnél is rosszabb az, aki nem akar hallani. A mai szociáldemokrácia
opportunistái pedig hallani sem akarnak az államhatalom megsemmisítéséről, az
élősdi lenyeséséről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése