ÁLLAM ÉS FORRADALOM
III.2. MIVEL KELL HELYETTESÍTENI AZ ÖSSZETÖRT ÁLLAMGÉPEZETET?
Erre a kérdésre Marx l847-ben a „Kommunista Kiáltvány”-ban még egészen
elvont feleletet adott, helyesebben olyat, amely rámutat ugyan a feladatokra,
de nem megoldásuk eszközeire. A „Kommunista Kiáltvány” felelete az volt, hogy
az államgépezetet a „proletariátus uralkodó osztállyá szervezésével”, a „demokrácia
kivívásával” kell helyettesíteni.
Marx nem bocsátkozott utópiákba és a tömegmozgalom tapasztalataitól várt
feleletet arra a kérdésre, hogy milyen konkrét formákat fog ölteni a proletariátusnak
mint uralkodó osztálynak ez a szervezete, és hogyan kapcsolódik majd össze ez a
szervezet a „demokrácia” legteljesebb és legkövetkezetesebb „kivívásával”.
A Kommün tapasztalatait, bármilyen csekélyek voltak is, Marx a „Polgárháború
Franciaországban” című művében a legfigyelmesebb elemzésnek veti alá. Ennek a műnek
legfontosabb részeit az alábbiakban idézzük: A XIX. században kifejlődött a
középkorből származó „központosított államhatalom, mindenütt jelenlevei
szerveivel — az állandó hadsereggel, a rendőrséggel, a bürokráciával, a
papsággal és a bírói karral”. A tőke és a munka közötti osztályellentét fejlődésével
„az államhatalom mindinkább a munkásosztály elnyomására szervezett
közhatalomnak, az osztályuralom gépezetének a jellegét öltötte magára. Minden forradalom után, amely az osztályharc
haladó fázisát jelzi, egyre élesebben domborodik ki az államhatalom merőben elnyomó
jellege.” Az l848-l849-es forradalom után az államhatalom „a tőke nemzeti fegyverévé”
válik „a munka ellen”. A második császárság még jobban megszilárdítja ezt az állapotot.
„A császárságnak egyenes ellentéte volt a Kommün.” „A Kommün határozott formája volt” „egy olyan köztársaságnak, amely nemcsak az osztályuralom monarchikus formáját, hanem magát az osztályuralmat is kiküszöbölné...”
Miben állott a proletár szocialista köztársaságnak e „határozott” formája?
Milyen volt az állam, melynek kialakítását a Kommün megkezdte?
„... A Kommün első rendelete ... az állandó hadseregnek a megszüntetése és a felfegyverzett néppel való helyettesítése volt ... ”
Ez a követelés ma megvan minden párt programjában, amely szocialistának akarja
nevezni magát. De hogy mennyit érnek programjaik, azt a legvilágosabban
eszerjeink és mensevikjeink viselkedéséből láthatjuk, akik éppen a február 27-i
forradalom után lemondtak ennek a követelésnek gyakorlati valóra váltásáról !
„...A Kommün általános választójog alapján Párizs különböző kerületeiben megválasztott felelős és bármikor elmozdítható városi tanácsnokokból alakult. Többségük természetszerűleg munkásokból vagy a munkásosztály elismert képviselőiből állott..”
„A rendőrséget, amely eddig a központi kormány eszköze volt, azonnal megfosztották minden politikai jellegétől, és a Kommün felelős és bármikor elmozdítható szervévé változtatták ... Ugyanígy a közigazgatás valamennyi többi ágának hivatalnokait is... A Kommün tagjaitól kezdve lefelé mindenkinek munkás-munkabérért kellett ellátnia a közszolgálatot. A magas állami méltóságok szerzett jogai és reprezentációs költségei eltűntek ezekkel a magas méltóságokkal együtt . Mihelyt az állandó hadsereget és a rendőrséget, a régi kormányzat fizikai erejének alkotóelemeit eltávolította, a Kommün azonnal hozzálátott, hogy az elnyomás szellemi erejet, a »papi hatalmat« megtörje. A bírósági tisztviselőket megfosztották látszatfüggetlenségüktől, választottak, felelősek és elmozdíthatók lettek...”
A Kommün tehát az összetört államgépezetet látszólag „csak” teljesebb demokráciával
helyettesítette: megszüntette az állandó hadsereget, választhatóvá, és elmozdíthatóvá
tett minden hivatalos személyt. A valóságban azonban ez a „csak” bizonyos fajtájú
intézményeknek elvileg másfajta intézményekkel való gigantikus arányú
felváltását jelenti. Éppen itt figyelhetjük meg egyik esetét „a mennyiség
minőségbe való átcsapásának”: a demokrácia, amelyet az elképzelhető legnagyobb
tökéletességgel és következetésséggel hajtának végre, burzsoá demokráciából proletárdemokráciává
változik át, államból (= egy bizonyos osztály elnyomására szolgáló külön
hatalomból) olyasvalamivé lesz, ami tulajdonképpen már nem állam.
A burzsoáziának és a burzsoázia ellenállásának elnyomására meg mindig szükség
van. Különösen szükséges volt ez a Kommün számára, és vereségének egyik oka éppen
az, hogy ezt nem elég határozottan tette. De az elnyomó szerv itt már a
lakosság többsége, nem pedig a kisebbség, mint eddig mindenkor — a
rabszolgaság, a jobbágyság és a bérrabszolgaság idejében egyaránt. Ámde mihelyt
a nép többsége maga nyomja el elnyomóit, akkor már nincs szükséges az elnyomáshoz
„külön hatalomra”! Ebben az értelemben az állam kezd elhalni. A kiváltságos
kisebbség külön intézményei (kiváltságos hivatalnokok, az állandó hadsereg parancsnoksága)
helyett maga a többség közvetlenül hajthatja végre az elnyomást és minél inkább
vesz részt az egész nép az államhatalom funkcióinak gyakorlásában, annál kevésbé
lesz szükség erre a hatalomra.
Ebből a szempontból különösen figyelemre méltó a Kommünnek Marx által
kiemelt egyik rendelkezése: a mindenféle reprezentációs pénzek kiutalásának és
a hivatalnokok mindenfajta pénzbeli kiváltságainak megszüntetése, valamennyi köztisztviselő
fizetésének leszállítása a „munkás-munkabér” színvonalára. Éppen
itt nyilvánul meg legszembetűnőbben a fordulat — a burzsoá demokráciától a
proletárdemokráciához, az elnyomók demokráciájától az elnyomott osztályok demokráciájához,
az államtól mint bizonyos osztály elnyomására szolgáló „külön hatalomtól” , ahhoz
hogy a nép többségének, a munkásoknak és parasztoknak közös hatalmával nyomják
el az elnyomókat. És Marx tanításainak éppen ezt a különösen szemléltető, az állam
kérdésében talán legfontosabb pontját felejtették el a legjobban! A népszerű kommentárokban
— melyeknek se szeri, se száma — erről nem beszélnek. A „szokás” az, hogy erről
hallgatnak, mintha valami idejétmúlt „naivitásról” volna szó, körülbelül úgy,
ahogy a keresztények, miután a kereszténység államvallássá lett, „megfeledkeztek”
a demokratikus forradalmi szellemtől áthatott őskereszténység „naivitásáról”
A legmagasabb állami tisztviselők fizetésének csökkentése „egyszerűen” a
naiv és primitív demokrácia követelésének látszik. A legújabb opportunizmus
egyik „megalapítója”, Eduard Bernstein, egykori szociáldemokrata, nemegyszer gyakorolta
magát a „primitív” demokratizmus fölötti lapos burzsoá gúnyolódások
szajkózásában. Hasonlóan az összes opportunistákhoz, így a mostani kautskystákhoz
is, egyáltalán nem értette meg, hogy először is, a kapitalizmusból a szocializmusba
való átmenet lehetetlen anélkül, hogy bizonyos fokig „vissza” ne térnénk a „primitív”
demokratizmushoz (hiszen máskülönben hogyan lehetne áttérni arra, hogy az állami
funkciókat a lakosság többsége, sőt kivétel nélkül az egész lakosság
gyakorolja?), másodszor pedig, hogy a kapitalizmus és a kapitalista kultúra fölé
épített „primitív demokratizmus” nem azonos az ősidők vagy a kapitalizmus előtti
idők primitív demokratizmusával. A kapitalista kultúra megteremtette a nagyüzemeket,
a gyárakat, a vasutakat, a postát, a telefont stb., s ezen az alapon a régi „államhatalom”
funkcióinak túlnyomó többsége annyira leegyszerűsödött és a nyilvántartás,
bejegyzés, ellenőrzés. olyan egyszerű műveleteire redukálható, hogy ezeket a funkciókat
minden írni-olvasni tudó ember elvégezheti, hogy ezeket a funkciókat feltétlenül
el lehet végezni közönséges „munkás-munkabérért”, és hogy ezektől a funkcióktól
teljesen el lehet (és el is kell) venni a kiváltságos, a „főnökösködő”
jellegnek még az árnyékát is.
A köztisztviselők teljes választhatósága, az, hogy bármikor kivétel nélkül
valamennyien elmozdíthatók, hogy fizetésüket leszállítják a közönséges „munkás-munkabér”
színvonalára — ezek egyszerű és „magától értetődő” demokratikus rendszabályok,
amelyeknél teljesen egybeesnek a munkásoknak és a parasztok többségének érdekei,
s amelyek egyben hidat vernek a kapitalizmustól a szocializmushoz. Ezek a
rendszabályok a társadalomnak állami, tisztán politikai átalakítására
vonatkoznak, de teljes értelmükhöz és jelentőségükhöz természetesen csak a „kisajátítók
kisajátításának” megvalósításával vagy előkészítésével kapcsolatban jutnak,
azaz akkor, ha a termelési eszközök kapitalista magántulajdonból társadalmi tulajdonba
mennek át.
„A Kommün – írta Marx — valóra váltotta a burzsoá forradalmak jelszavát — az olcsó kormányzatot azáltal, hogy kiküszöbölte a két legnagyobb kiadási forrást, az állandó hadsereget és az állami hivatalnoksereget.”
A parasztságnak éppúgy, mint a kispolgárság többi rétegének is, csak elenyésző
kisebbsége ,,emelkedik fel”, „viszi valamire” a szó polgári értelmében, azaz
válik vagy jómódú emberré, burzsoává, vagy jól kereső és kiváltságos helyzetben
levő hivatalnokká. A parasztság óriási többségét minden olyan kapitalista államban,
ahol egyáltalán van parasztság (és ilyen a kapitalista országok többsége), a
kormány elnyomja, s a parasztság a kormány megdöntésére vágyik, „olcsó
kormányra vágyik. Ezt csak a proletariátus valósíthatja
meg, és azzal, hogy megvalósítja, egy lépéssel közeledik az állam szocialista
átalakítása felé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése