ÁLLAM ÉS FORRADALOM
II.3. MARX KÉRDÉSFELTEVÉSE 1852-BEN*
1907-ben Mehring, a „Neue Zeit”
című folyóiratban (XXV., 2, 164.) kivonatokat közölt Marxnak 1852. március 5-én
Weydemeyerhez intézett leveléből. Ez a levél többek között a következő jelentős
fejtegetést tartalmazza:
„Ami mármost engem illet, nem az én érdemem sem a modern társadalomban levő osztályok létezésének, sem ezek egymás közötti harcának a felfedezése. Polgári történetírók már jóval előttem ábrázolták az osztályok e harcának történelmi fejlődését, polgári közgazdászok pedig az osztályok gazdasági anatómiáját. Ami újat én tettem, az az volt, hogy kimutattam: l) hogy az osztályok létezése csak a termelés fejlődésének meghatározott történelmi szakaszaihoz (historische Entwicklungsphasen der Produktion) van kötve; 2) hogy az osztályharc szükségszerűen a proletariátus diktatúrájához vezet; 3) hogy maga ez a diktatúra csak átmenet az összes osztályok megszüntetéséhez és az osztály nélküli társadalomhoz...”
Ezekben a szavakban Marxnak sikerült
csodálatos szemléletességgel kifejeznie először is azt, hogy mi a legfőbb és
leggyökeresebb különbség az ő tanítása és a burzsoázia legelőrehaladottabb és
legmélyebb gondolkodóinak tanítása között, és másodszor, hogy mi az ő államról
szóló tanításának lényege.
Marx tanításában a legfontosabb az
osztályharc. Ezt nagyon sokszor így mondják és írják. De ez helytelen. És éppen
ez a helytelen felfogás lépten-nyomon a marxizmus opportunista elferdítéséhez,
olyan szellemben való meghamisításához vezet, amely a burzsoázia számára
elfogadhatóvá teszi. Az osztályharcról szóló tanítást ugyanis nem
Marx, hanem már Marx előtt a burzsoázia alkotta meg, és az a
burzsoázia számára általában elfogadható. Aki csak
az osztályharcot ismeri el, az még nem marxista, az még megmaradhat a burzsoá
gondolkodás és a burzsoá politika keretein belül. A marxizmust az osztályharc
tanítására korlátozni annyi, mint a marxizmust megnyirbálni, meghamisítani,
arra leszűkíteni, ami a burzsoázia számára elfogadható.
Csak az marxista, aki az osztályharc
elismerését kiterjeszti a proletárdiktatúra elismerésére. Ez a
leglényegesebb különbség a marxista és az átlagos kispolgár (és nagypolgár)
között. Ez a marxizmus valóságos megértésének és elismerésének
próbaköve. És nem csoda, hogy amikor Európa történelme a munkásosztályt gyakorlatilag
ez elé a kérdés elé állította, akkor nemcsak az összes opportunisták és
reformisták, hanem az összes „kautskysták” (a reformizmus és marxizmus között
ingadozó emberek) is szánalmas filiszternek és kispolgári demokratának
bizonyultak, akik tagadják a proletariátus diktatúráját.
Kautskynak „A proletariátus diktatúrája” című brossúrája, amely 1918
augusztusában, azaz jóval e könyvem első kiadása után jelent meg, mintaképe a
marxizmus nyárspolgári elferdítésének és a marxizmus aljas megtagadásának, a gyakorlatban
a szavakban való képmutató elismerése mellett (lásd „A
proletárforradalom és a renegát Kautsky” című brossúrámát. Petrográd és Moszkva
1918).
A mai opportunizmusra legfőbb
képviselőjének, Karl Kautskynak, az egykori marxistának személyében teljesen
ráillik Marxnak a burzsoá álláspontra vonatkozó idézett
jellemzése, mert ez az opportunizmus az osztályharc elismerésének területét a
burzsoá viszonyok területére korlátozza. (Ezen a területen belül, ennek keretein
belül egyetlen művelt liberális sem fog elzárkózni attól, hogy „elvileg”
elismerje az osztályharcot!) Az opportunizmus az osztályharc elismerését éppen
a legfőbb pontra nem terjeszti ki, tudniillik a kapitalizmusból a
kommunizmusba való átmenet korszakára, a burzsoázia megdöntésének
és teljes felszámolásának korszakára. A valóságban ez a korszak
elkerülhetetlenül a példátlanul elkeseredett osztályharc időszaka, amikor ez az
osztályharc eddig nem tapasztalt éles formát ölt, következésképpen ezen időszak
államának is elkerülhetetlenül új módon demokratikus államnak kell
lennie (a proletárok és általában a nincstelenek számára) és új módon
diktatórikusnak (a burzsoázia ellen).
Továbbá a marxista államelmélet lényegét
csak az sajátította el, aki megértette, hogy egy osztály
diktatúrájára szüksége van nemcsak általában minden osztálytársadalomnak,
nemcsak a burzsoáziát megdöntő proletariátusnak, hanem annak az
egész történelmi korszaknak is, amely a kapitalizmust az „osztály
nélkül társadalomtól”, a kommunizmustól elválasztja. A polgári államformák
rendkívül változatosak, de lényegük egy: mindezek az államok így vagy
amúgy, de végeredményben feltétlenül burzsoá diktatúrák. Az
átmenet a kapitalizmusból a kommunizmusba természetesen okvetlenül létrehozza a
politikai forma óriási gazdagságát és változatosságát, de a lényeg emellett
elkerülhetetlenül ugyanaz lesz: a proletariátus diktatúrája.
*Kiegyésítés a második kiadáshoz.
*Kiegyésítés a második kiadáshoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése