ÁLLAM ÉS FORRADALOM
VI.3. KAUTSKY POLÉMIÁJA PANNEKOEKKAL
Pannekoek annak a „baloldali radikális” áramlatnak a képviselőjeként lépett fel Kautsky ellen, melynek soraiban ott voltak Rosa Luxemburg, Karl Radek és mások, s amely a forradalmi taktikát védelmezve egyetértett abban, hogy Kautsky áttér a marxizmus és az opportunizmus közt elvtelenül ingadozó „centrum” álláspontjára. A háború teljesen igazolta ennek a nézetnek a helyességét, amikor a (tévesen marxistának nevezett) „centrum” vagyis a „kautskyzmus” áramlata a maga egész visszataszító, szánalmas mivoltában megmutatkozott.\
Pannekoek az
állam kérdését érintő „Tömegakciók és forradalom” („Die Neue Zeit”,
l9l2. XXX. 2.) című cikkében Kautsky állásfoglalását úgy jellemzi, mint a
„passzív radikalizmus” álláspontját, a „tétlen várakozás elméletét”. „Kautsky
nem akarja meglátni a forradalom folyamatát” (6l6. old.). A kérdés ilyen feltevésével
Pannekoek áttért a bennünket érdeklő tárgyra, arra, hogy melyek a
proletárforradalom feladatai az állammal kapcsolatban.
„A proletariátus
harca — írta Pannekoek — nem egyszerűen harc a burzsoázia ellen az államhatalomért,
hanem harc az államhatalom ellen... ennek a forradalomnak
tartalma az állam hatalmi eszközeinek megsemmisítése és kiszorítása (szó
szerint feloszlatása — Auflösung) a proletariátus hatalmi eszközeinek segítségével...
A harc csak akkor szűnik meg, ha végeredményképpen bekövetkezik az
államszervezet teljes szétrombolása. A többség szervezete akkor azzal
bizonyította be fölényét, hogy megsemmisítette az uralkodó kisebbség
szervezetet” (548. old.).
Pannekoek
gondolatainak megfogalmazása nagyon sok fogyatékosságban szenved. De a gondolat
maga mégis világos — és érdekes, hogyan cáfolta ezt a gondolatot
Kautsky.
„Eddig — írta — a szociáldemokraták és az anarchisták közötti ellentét abban állott, hogy az előbbiek meghódítani akartak az államhatalmat, az utóbbiak pedig szétrombolni. Pannekoek mindkettőt akarja” (724. old.).
Pannekoek
fejtegetése nem eléggé szabatos és nem eléggé konkrét (nem beszélve cikkének
egyéb fogyatékosságairól, amelyek nem tartóznak a szóban forgó témához), de
Kautsky éppen a dolognak Pannekoek által érintett elvi lényegét
ragadta ki, és ebben a sarkalatos elvi kérdésben teljesen
cserbenhagyta a marxizmus álláspontját, teljesen átpártolt az opportunizmushoz.
A szociáldemokraták és az anarchisták közötti különbséget egészen helytelenül
határozza meg, a marxizmust végképp elferdíti és elsekélyesíti.
A marxisták és
az anarchisták között az a különbség, hogy:
l) A marxisták,
amikor az állam teljes megszüntetését tűzik ki célul, azt tartják, hogy ez a
cél csak akkor valósítható majd meg, amikor a szocialista forradalom már
megszüntette az osztályokat, vagyis annak eredményeképpen, hogy megvalósult a
szocializmus, amely az állam elhalásához vezet; az anarchisták máról holnapra
akarják az állam teljes megszüntetését és nem értik meg e megszüntetés
megvalósíthatóságának feltételeit.
2) A marxisták
feltétlenül szükségesnek tartják, hogy a proletariátus, miután a politikai
hatalmat meghódította, teljesen elpusztítsa a régi államgépezetet és a Kommün
mintájára megalkotott olyan új államgépezettel helyettesítse, amely a
felfegyverzett munkások szervezetéből áll. Ezzel szemben az anarchistáknak,
amikor az államgépezet szétrombolása mellett törnek lándzsát, egészen zavaros
elképzeléseik vannak arról, hogy a proletariátus mivel
helyettesíti majd és hogyan használja fel a forradalmi hatalmat;
sőt, az anarchisták elvetik az államhatalom felhasználását a forradalmi
proletariátus által, elvetik a proletariátus forradalmi diktatúráját.
3) A marxisták azt követelik, hogy a
proletariátus a mai állam felhasználásával készüljön fel a forradalomra; az
anarchisták ezt elvetik.
Ebben a vitában
Kautskyval szemben Pannekoek képviseli a marxizmust, hiszen éppen Marx
tanította, hogy a proletariátus nem hódítja meg egyszerűen az államhatalmat
olyan értelemben, hogy a régi államgépezet új kézbe megy át, hanem ezt a
gépezetet össze kell törnie, szét kell zúznia és kell helyettesítenie.
Kautsky
cserbenhagyja a marxizmust és átpártol az opportunistákhoz, mert az
államgépezetnek éppen ez a szétrombolása, amely az opportunisták számára
teljesen elfogadhatatlan, nála teljesen eltűnik, s az opportunisták számára
marad egy kibúvó abban az értelemben, hogy a „meghódítást” egyszerű többségre
jutásként fogják fel.
Kautsky el
akarja palástolni, hogy meghamisítja a marxizmust s ezért betűrágó módjára jár
el: előhozakodik egy magától Marxtól vett „idézettel”. l850-ben Marx arról írt,
hogy szükséges „az erők leghatározottabb centralizálása az államhatalom
kezében”. És Kautsky diadalmasan kérdezi: vajon Pannekoek szét akarja-e
rombolni a „centralizmust”?
Ez már közönséges
szemfényvesztés, olyan, mint Bernsteinnel a marxizmus és a proudhonizmus
azonosítása a centralizmusnak föderalizmussal való helyettesítése kérdésében.
Ezt az
„idézetet” Kautsky a hajánál fogva rángatta elő. A centralizmus megvalósítható
mind a régi, mind az új államgépezettel. Ha a munkások önként egyesítik majd
fegyveres erejüket, ez centralizmus lesz, de a centralizált államapparátus, az
állandó hadsereg, a rendőrség és a bürokrácia „teljes szétrombolásán” alapuló
centralizmus. Kautsky csaló módjára jár el, amikor megkerüli Marx és Engels
nagyon jól ismert fejtegetéseit a Kommünről és olyan idézetet ráncigál elő,
melynek a kérdéshez semmi köze.
„Pannekoek
talán el akarja törölni a hivatalnokok állami funkcióit? — folytatja Kautsky. —
De hiszen még a pártban és a szakszervezetekben sem tudunk meglenni
hivatalnokok nélkül, hogy az államigazgatásról ne is beszéljünk. Programunk nem
az állami hivatalnokok megszüntetését követeli, hanem azt, hogy a hatóságokat a
nép válassza”... „Nálunk most nem arról van szó, hogy milyen formát ölt majd a
közigazgatási apparátus a »a jövő államában«, hanem arról, hogy politikai
harcunk megszünteti-e (szó szerint: feloszlatja — auflöst) az
államhatalmat, mielőtt még meghódítottuk volna (Kautsky
kiemelése). Melyik minisztériumot lehetne hivatalnokaival együtt megszüntetni!”
Következik a közoktatásügy-, igazságügy-, pénzügy-, hadügyminisztérium felsorolása.
„Nem, a kormányok elleni politikai harcunk a mostani minisztériumok egyiket sem
fogja eltávolítani...Félreértések elkerülése végett ismétlem: most nem arról
van szó, hogy a győzelmes szociáldemokrácia »a jövő államának« milyen formát
fog adni, hanem arról, hogyan alakítja át, mint ellenzek a mai államot” (725.
old.).
Ez nyilvánvaló
ferdítés. Pannekoek a kérdést éppen a forradalomra vonatkozóan
tette fel. Ez világosan kitűnik mind cikke címéből, mind az idézett részekből.
Kautsky azzal, hogy az „ellenzek” kérdésére ugrik át, felcseréli a forradalmi
álláspontot opportunista állásponttal. Nála ez derül ki: ma ellenzék vagyunk, a
hatalom megragadása után majd beszélünk a dologról. A forradalom
elsikkad és éppen ez kellett az opportunistáknak.
Nem ellenzékről
és nem politikai harcról általában van itt szó, hanem éppen a forradalomról.
A forradalom abban áll, hogy a proletariátus szétrombolja a „közigazgatási
apparátust”, sőt az egész államapparátust, és újjal helyettesíti,
amely felfegyverzett munkásokból áll. Kautsky „babonás tiszteletet”
tanúsít a „minisztériumok” iránt, de miért ne lehetne ezeket, mondjuk, a teljes
és korlátlan hatalommal bíró Munkás- és Katonaküldöttek Szovjetjei mellett
működő szakbizottságokkal helyettesíteni?
A dolog lényege
egyáltalán nem az, hogy megmaradnak-e a „minisztériumok”, lesznek-e szakbizottságok”
vagy más ilyen intézmények — ez egyáltalán nem fontos. A dolog lényege az, hogy
megmarad-e a régi (ezerféle szállal a burzsoáziával összefonódott, maradi és
megcsontosodott) államgépezet, vagy pedig szétromboljuk és újjal
helyettesítjük? A forradalomnak nem szabad abban állnia, hogy egy osztály a
régi államgépezet segítségével vezényeljen és kormányozzon, hanem abban kell
állnia, hogy összetörje ezt a gépezetet és új gépezet segítségével
vezényeljen és kormányozzon — a marxizmusnak ezt az alapvető
gondolatat Kautsky elkeni, vagy pedig egyáltalán nem értette meg.
A hivatalnokokra
vonatkozó kérdése szemléltetően mutatja, hogy nem tette még a Kommün
tanulságait és Marx tanítását. „A pártban és a szakszervezetekben sem tudunk
meglenni hivatalnokok nélkül...”
A
kapitalizmusban, a burzsoázia uralma alatt nem tudunk meglenni hivatalnokok nélkül. A
kapitalizmus elnyomja a proletariátust, rabszolgasorban tartja a dolgozó
tömegeket. A kapitalizmusban a bérrabszolgaság, a tömegek ínsége és nyomora által
teremtett helyzet leszűkíti, összezsugorítja, megnyirbálja, eltorzítja a
demokratizmust. Ezért és csakis ezért demoralizálják a kapitalizmus körülményei
politikai szervezeteink és szakszervezetek tisztviselőit (azaz pontosabban,
ezért mutatkozik ezeknél tendencia a demoralizálódásra) és ezért hajlamosak
arra, hogy bürokratákká, vagyis a tömegektől elszakadt, a tömegek fölött álló,
kiváltságos személyekké váljanak.
Ez a
bürokratizmus lényege, és mindaddig, amíg a tőkéseket nem
sajátítjuk ki, amíg a burzsoázia uralmát nem döntjük meg, még a
proletár tisztviselők bizonyos mértékű „bürokratizálódása” is elkerülhetetlen.
Kautskynál a
dolog így fest: ha megmaradnak a választott tisztviselők, akkor a
szocializmusban is megmaradnak a hivatalnokok, megmarad a bürokrácia! Épp ez az,
ami nem igaz. Éppen a Kommün példáján mutatta meg Marx, hogy a szocializmusban
a tisztviselők megszűnnek „bürokraták”, „hivatalnokok” lenni, mégpedig abban a
mértékben, amilyen mértékben a választás elve mellett bevezetjük
azt is, hogy a tisztviselők bármikor elmozdíthatók, emellett
fizetésüket a munkás átlagbérére csökkentjük, s emellett a
parlamentáris testületeket „dolgozó testületekkel” helyettesítjük, vagyis olyan
testületekkel, „amelyek végrehajtó és egyszersmind törvényhozó” testületek.
Kautsky egész
érvelése Pannekoekkal szemben, és különösen az a nagyszerű érve, hogy a
szakszervezetekben és pártszervezetekben sem tudunk meglenni hivatalnokok
nélkül, lényegében azt mutatja, hogy Kautsky Bernsteinnek általában a marxizmus
ellen irányuló régi „érveit” ismétli. Bernstein „A szocializmus előfeltételei”
című renegát könyvében a „primitív” demokrácia eszméje ellen hadakozik, az
ellen, amit ő „doktriner demokratizmusnak” nevez — a kötött mandátumok, a
javadalmazás nélküli tisztviselők, az erőtlen központi képviselőt stb. ellen. E
„primitív” demokratizmus tarthatatlanságának bizonyítására Bernstein az angol
trade-unionok tapasztalataira hivatkozik, ahogy azokat a Webb-házaspár
értelmezi. Hetvenéves fejlődésük folyamán, mondja, mégpedig szerinte „teljes
szabadságban” végbement fejlődésük folyamán (német kiadás l37. old.) a trade-unionok
meggyőződtek a primitív demokratizmus teljes használhatatlanságáról és a
szokásos demokratizmussal helyettesítették: a bürokratizmussal párosult
parlamentarizmussal.
A valóságban a
trade-unionok nem „teljes szabadságban”, hanem teljes kapitalista
rabságban fejlődtek, s ilyen viszonyok között „nem lehetnek meg”
anélkül, hogy számos engedményt ne tegyenek az uralkodó rossznak, erőszaknak és
hazugságnak, hogy meg ne engedjék a szegények kizárását a „felsőbb”
igazgatásból. A szocializmusban elkerülhetetlenül újra feléled a „primitív”
demokrácia sok eleme, mert a civilizált társadalmak történetében először
emelkedik fel a lakosság tömege odáig, hogy önállóan
részt vegyen nemcsak szavazásokban és választásokban, hanem a mindennapi
igazgatásban is. A szocializmusban sorra mindenki részt
vesz majd az igazgatásban és hamarosan megszokja majd azt, hogy senki se
igazgasson.
Marx zseniális
kritikus-analitikus elméjével meglátta a Kommün gyakorlati intézkedéseiben azt
a fordulópontot, melytől az opportunisták félnek, s amelyet nem
akarnak elismerni, mert gyávák, és mert nem akarnak visszavonhatatlanul
szakítani a burzsoáziával, és amelyet nem akarnak meglátni az anarchisták vagy
türelmetlenségből, vagy pedig azért, mert nem értik meg a tömegeket átfogó
szociális változások körülményeit általában. „A régi államgépezet
szétrombolására gondolnunk sem szabad; hogyan boldogulnánk minisztériumok és
hivatalnokok nélkül”? – így gondolkodik az opportunista, aki velejéig
filiszter, és aki alapjában véve nemcsak nem hisz a forradalomban, a forradalom
teremtő erejében, hanem halálosan fél is a forradalomtól (mint ahogy félnek
tőle a mi mensevikjeink és eszereink).
„Csak
a régi államgépezet szétrombolására kell gondolnunk, felesleges a régebbi
proletárforradalmak konkrét tanulságainak vizsgálatába
belemélyedni és azt elemezni, mivel és miképpen pótoljuk a
szétromboltat” — így okoskodik az anarchista (természetesen az anarchisták
legjava, és nem az olyan, aki Kropotkin és társai példájára a burzsoázia mögött
kullog); s ez az anarchistáknál a kétségbeesés taktikájára vezet,
nem pedig a konkrét feladatokra irányuló, forradalmi munkára könyörtelenül
merész és egyben a tömegmozgalom gyakorlati körülményeit is figyelembe vevő
forradalmi munkára.
Marx arra tanít
bennünket, hogy mindkét hibát kerülnünk kell, arra tanít, hogy rettenthetetlen
bátorsággal el kell pusztítanunk az egész régi államgépezetet, de ugyanakkor
arra is tanít, hogy a kérdést konkrétan tegyük fel: a Kommün képes volt arra,
hogy néhány hét alatt ilyen meg ilyen formában megkezdje az új
proletár államgépezet kiépítését, és megtegye az említett intézkedéseket a
demokratizmus fokozása és a bürokratizmus kiirtása érdekében. Tanuljunk a kommünároktól
forradalmi bátorságot, tekintsük gyakorlati intézkedéseiket a gyakorlatban
nélkülözhetetlen és azonnal megvalósítható intézkedések felvázolásának
és akkor, ha ezen az úton haladunk, el fogunk jutni a
bürokratizmus teljes szétrombolásáig.
E szétrombolás
lehetőségét biztosítja az, hogy a szocializmus megrövidíti a munkanapot, a tömegeket
egy olyan új élet magaslatára emeli, a lakosság többségét olyan
feltételek közé helyezi, amelyek lehetővé teszik kivétel nélkül mindenkinek az „állami funkciók”
gyakorlását, ez pedig elvezet általában minden állam teljes elhalásához.
„... Feladata (a tömegsztrájké) — folytatja Kautsky — nem lehet az, hogy szétrombolja az államhatalmat, hanem csupán az, hogy a kormányt egy meghatározott kérdésben engedékenységre bírja, vagyhogy egy, a proletariátussal szemben ellenséges kormányt egy vele szemben előzékeny (entgegenkommend) kormánnyal váltson fel ... De soha és semmilyen körülmények között nem vezethet ez” (vagyis a proletariátus győzelme az ellenséges kormány felett) „az államhatalom szétrombolásához, hanem csak az erőviszonyok bizonyos fokú eltolódásához (Verschiebung) az államhatalmon belül... És politikai harcunk célja, ugyanúgy, mint eddig, az marad, hogy az államhatalmat parlamenti többség útján megszerezzük, és hogy a parlamentet a kormány urává tegyük.” (726., 727., 732. old.)
Ez már a
legtisztább és legsekélyesebb opportunizmus, amely valójában lemond a
forradalomról, bár szavakban elismeri. Kautsky gondolata nem haladja túl a
„proletariátussal szemben előzékeny kormány” gondolatat — ez egy lépes vissza a
filiszterség felé l847-hez viszonyítva, amikor a „Kommunista Kiáltvány” a
„proletariátusnak uralkodó osztállyá emelését” tűzte ki célul.
Kautsky
kénytelen lesz megteremteni az általa annyira imádott „egységet” a
Scheidemannokkal, Plehanovokkal, Vanderveldékkel, akik mindannyian hajlandók
egy „a proletariátussal szemben előzékeny” kormányért küzdeni.
Mi ellenben
szakítunk a szocializmusnak ezekkel az árulóival, és harcolni fogunk az egész
régi államgépezet szétrombolásáért úgy, hogy a felfegyverzett proletariátus
maga legyen kormányon. Ez „két, homlokegyenest ellentétes dolog”.
Kautsky
kénytelen lesz a Legienek és Davidok, Plehanovok, Potreszovok, Ceretelik,
Csernovok kellemes társaságát élvezni, akik mindannyian hajlandók harcolni „az
erőviszonyok eltolódásáért az államhatalmon belül”, „a parlamenti többségért”
és azért, hogy a „parlamentnek a kormány felett teljhatalma legyen” — ezért a
felette nemes célért, amelyből minden teljesen elfogadható az opportunisták
számára, amely teljesen megmarad a burzsoá parlamentáris köztársaság keretein
belül.
Mi ellenben
szakítani fogunk az opportunistákkal; s az egész öntudatos proletariátus velünk
lesz abban a harcban, amely nem az „érőviszonyok eltolódásáért”, hanem a
burzsoázia megdöntéséért, a burzsoá parlamentarizmus szétrombolásáért,
a Kommün típusú demokratikus köztársaságért, illetve a Munkás- és
Katonaküldöttek Szovjetjei köztársaságáért, a proletariátus forradalmi
diktatúrájáért folyik.
***
A nemzetközi
szocializmus táborában Kautskynál is jobboldalibbak az olyanfajta irányzatok,
mint a „Sozialistische Monatshefte” Német_ országban (Legien, David,
Kolb és sokan mások, ideszámítva a skandináv Stauningot és Brantingot), mint a
jaurèsisták és Vandervelde Franciaországban s Belgiumban, mint Turati, Treves
és az olasz párt jobbszárnyának többi képviselője, mint a fabiánusok és a
„függetlenek” (a „független munkáspárt”, amely a valóságban mindig függött a
liberálisoktól) Angliában stb. Mindezek az urak, akik a párt parlamenti
munkájában és sajtójában igen nagy, sőt gyakran vezető szerepet játszanak,
határozottan elvetik a proletariátus diktatúráját és a leplezetlen
opportunizmust képviselik. Ezeknek az uraknak a szemében a proletárdiktatúra
„ellentmond” a demokráciának! ! Voltaképpen ezek semmiben sem különböznek
komolyan a kispolgári demokratáktól.
Ha ezt a
körülményt tekintetbe vesszük, akkor joggal vonjuk le azt a következtetést,
hogy a II. Internacionálé hivatalos képviselőinek túlnyomó többsége teljesen
lesüllyedt az opportunizmushoz. A Kommün tapasztalatait nemcsak elfelejtették,
hanem meg is hamisították. Nemcsak nem tanították a munkástömegeket arra, hogy
közeledik az idő, amikor ki kell állniuk, össze kell törniük a régi
államgépezetet, újjal kell helyettesíteniük, s ilyen módon politikai uralmukat
a társadalom szocialista átalakításának alapjává kell tenniük — éppen az
ellenkezőjére tanították a tömegeket s a „hatalom meghódítását” úgy tüntették
fel, hogy az opportunizmus számára ezer kibúvó maradt.
Annak a kérdésnek
a meghamisítása és elhallgatása, hogy mi a proletárforradalom viszonya az
államhoz, szükségképpen óriási szerepet töltött be akkor, amikor az államok az
imperialista versengés következtében megerősített katonai gépezetükkel háborús
szörnyetegekké lettek, amelyek emberek millióit irtják ki azért, hogy eldöntsek
a vitát, Anglia vagy Németország, az egyik vagy a másik finánctőke uralkodjék-e
a világon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése