A PROLETÁRFORRADALOM ÉS A RENEGÁT KAUTSKY
ELŐSZÓ
Kautsky
nemrég Bécsben megjelent brosúrája, „A proletariátus diktatúrája” (Wien, 1918.
Ignaz Brand, 63 oldal) rendkívül szemléltető példája a II. Internacionálé teljes
és szégyenletes csődjének, amelyről már régen beszél a világ minden becsületes
szocialistája. A proletárforradalom kérdése most jó néhány országban
gyakorlatilag kerül napirendre. Ezért feltétlenül szükséges, hogy Kautsky
renegát szofizmáit és a marxizmustól való teljes elfordulását megvizsgáljuk.
Ám
mindenekelőtt hangsúlyoznunk kell, hogy e sorok írójának a háború első
napjaitól kezdve sokszor kellett rámutatnia arra, hogy Kautsky szakított a
marxizmussal. 1914 -1916
folyamán számos cikkben foglalkoztam e kérdéssel a külföldi „Szocial-Demokrat”
és a „Kommuniszt” folyóiratokban. Ezek a cikkek össze vannak gyűjtve a
Petrográdi Szovjet kiadványában: G. Zinovjev és N. Lenin „Az ár ellen”,
Petrográd 1918 (550 oldal). Egy brosúrában, amely 1915-ben Genfben jelent
meg és amelyet még akkor lefordítottak németre és franciára, a következőket
írtam a „kautskyzmusról”:
„Kautsky, a II. Internacionálé legnagyobb tekintélye a legtipikusabb és legkirívóbb példája annak, hogy azok, akik a marxizmust csak szavakban ismerik el, valójában »sztruvizmussá« vagy »brentanóizmussá« változtatják (azaz polgári liberális tanítássá, amely elismeri a proletariátus nem forradalmi »osztályharcát«, s amelynek különösen jellegzetes képviselői Sztruve orosz író és Brentano német közgazdász). Ezt látjuk Plehanov példáján is. A marxizmust nyilvánvaló szofizmákkal megfosztják élő forradalmi lelkétől, mindent elfogadnak a marxizmusból - kivéve a harc forradalmi eszközeit, azok hirdetését és előkészítését, a tömegeknek forradalmi szellemben való nevelését. Kautsky a szociálsovinizmus alapgondolatát, annak elismerését, hogy a mostani háborúban védeni kell a hazát, elvtelenül »békítgeti« a baloldaliaknak tett diplomatikus, kirakati engedménnyel, például a hadihitelek megszavazásánál való tartózkodással, a maga ellenzékiségének szóban való elismerésével, stb. Kautsky, aki 1909-ben egész könyvet írt a forradalmak korszakának közeledéséről és a háborúnak a forradalommal való összefüggéséről, aki 1912-ben aláírta a bázeli kiáltványt a közelgő háború forradalmi kihasználásáró1, most minden lehető módon próbálja igazolni és szépíteni a szociálsovinizmust és Plehanovhoz hasonlóan a burzsoáziával együtt gúnyolódik a forradalomnak még a gondolatán is, és kineveti a közvetlen forradalmi harc felé vivő lépéseket.
A munkásosztály nem töltheti be világforradalmi szerepét, ha nem folytat engesztelhetetlen harcot ez ellen a renegátság, gerinctelenség, az opportunizmus előtti lakájkodás és a marxizmus példátlan elméleti elsekélyesítése ellen. A kautskyzmus nem véletlen, hanem a II. Internacionálé-ellentmondásainak, a marxizmus iránt szavakban tanúsított hűség és az opportunizmus előtti gyakorlati behódolás egyesítésének a társadalmi terméke.”* (G. Zinovjev és N. Lenin: A szocializmus és a háború. Genf 1915. 13-14. old.)
Továbbá: „Az imperializmus mint a kapitalizmus legújabb szakasza” című, 1916-ban írt
könyvemben (Petrográdban jelent meg 1917-ben) részletesen elemeztem az
imperializmusról szóló összes Kautsky-féle fejtegetések elméleti ferdítéseit.
Idéztem az imperializmus Kautsky-féle meghatározását: „Az imperializmus a magas
fejlettségű ipari kapitalizmus terméke. Minden ipari kapitalista nemzetnek
abban· a törekvésében áll, hogy egyre nagyobb agrárterületet
(Kautsky kiemelése) igázzon le és kebelezzen be, tekintet nélkül arra, hogy
milyen nemzetek lakják ezt a területet.” Kimutattam, hogy ez a meghatározás
teljesen helytelen és „alkalmas” az imperializmus legmélyebb ellentmondásainak
elkenésére, majd pedig az opportunizmussal való megbékélésre. Idéztem a magam
definícióját az imperializmusról: „Az imperializmus tehát kapitalizmus olyan
fejlődési fokon, amelyen kialakult a monopóliumok és a finánctőke uralma,
kimagasló jelentőségre tett szert a tőkekivitel, megkezdődött a világ
felosztása a nemzetközi trösztök között és befejeződött a föld egész
területének felosztása a legnagyobb tőkés országok között.” Kimutattam,
hogy az imperializmus Kautsky-féle bírálata még a burzsoá és kispolgári
bírálatnál is alacsonyabb színvonalon áll.
Végül,
1917 augusztusában és szeptemberében, vagyis az oroszországi
proletárforradalmat (1917. október 25.-november 7.) megelőzően megírtam az
„Állam és forradalom. A marxizmus tanítása az államtól és a proletariátus
feladatai a forradalomban”** című brosúrát, amely 1918 elején jelent meg
Petrográdban. Ennek VI. fejezetében, amely „A marxizmus opportunista
elsekélyesítésé”-ről szól, különös figyelmet fordítottam Kautskyra és
bebizonyítottam, hogy Kautsky Marx tanítását teljesen elferdítette, az
opportunizmus szája íze szerint meghamisította, a forradalmat szavakban ugyan
elismerte, de a valóságban megtagadta.
Kautsky
fő elméleti hibája a proletárdiktatúráról szóló brosúrájában lényegében Marx államtanának
éppen azokban az opportunista elferdítéseiben rejlik, amelyeket „Állam és
forradalom” című brosúrámban részletesen feltártam.
Szükség
volt ezekre az előzetes megjegyzésekre, mert bizonyítják, hogy Kautskyt én
nyíltan renegátsággal vádoltam már jóval azelőtt, hogya
bolsevikok kezükbe vették az államhatalmat és Kautsky őket ezért
elítélte.
* Lenin Összes Művei. 26 köt. Budapest 1971. 305-306 old. - Szerk
** Lenin Összes Művei. 26 köt. Budapest 1971. 289-403 old.- Szerk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése