A PROLETÁRFORRADALOM ÉS A RENEGÁT KAUTSKY
4. A SZOVJETEKNEK NEM SZABAD ÁLLAMI SZERVEZETEKKÉ VÁLNIUK
A szovjetek - ez a proletárdiktatúra
orosz formája. Ha egy marxista teoretikus, aki könyvet ír a proletariátus
diktatúrájáról, valóban tanulmányozná ezt a jelenséget (nem pedig a diktatúra
miatti kispolgári sirámokat ismételgetné, mint Kautsky teszi, amikor újra
eldúdolja a mensevik nótákat), akkor ez a teoretikus meghatározná a diktatúrát
általában, majd pedig megvizsgálná a diktatúra sajátos, nemzeti formáját, a
szovjeteket, s ezeket a proletárdiktatúra egyik formájaként bírálná.
Világos, hogy Kautskytól a diktatúráról
szóló marxi tanítás liberális „átdolgozása” után semmi komolyat nem várhatunk.
De szerfölött jellemző, hogyan fogott annak a kérdésnek a vizsgálatához, hogy
mik a szovjetek, és hogyan birkózott meg ezzel a kérdéssel.
„A szovjetek” – írja, megemlékezve arról,
hogy 1905-ben keletkeztek – „a proletárszervezet olyan formáját teremtették
meg, amely valamennyi közül a legátfogóbb (umfassendste) volt, mert
felölelte valamennyi bérmunkást.” (31. old.) 1905-ben csak helyi testületek
voltak, 1917-ben összoroszországi egyesüléssé váltak.
„A szovjetszervezetnek – folytatja
Kautsky – már most is nagy és dicső múltja van. De még nagyobb jövőnek néz
elébe, mégpedig nem csupán Oroszországban. Mindenütt kiderül, hogy azokkal az
óriási erőkkel szemben, melyekkel a finánctőke gazdasági és politikai téren
rendelkezik, elégtelenek” (versagen – ez a német kifejezés
valamivel erősebb, mint az „elégtelenek” és valamivel gyengébb, mint a
„tehetetlenek” kifejezés) „a proletariátus gazdasági és politikai harcának
eddigi módszerei. Nem kell róluk lemondani, normális időkben továbbra is
nélkülözhetetlenek, időnként azonban olyan feladatok merülnek fel előttük,
melyeket nem tudnak teljesíteni, olyan feladatok, amikor csak a munkásosztály
minden politikai és gazdasági hatalmi eszközének egyesítése kecsegtet sikerrel.”
(32. old.)
Ezután következik egy fejtegetés a
tömegsztrájkról és arról, hogy a „szakszervezeti bürokrácia”, amelyre éppúgy
szükség van, mint a szakszervezetekre, „nem alkalmas azoknak a hatalmas
tömegharcoknak a vezetésére, amelyek egyre inkább az idők jelévé válnak ... “
„ ..ĺgy tehát – vonja le a következtetést
Kautsky – a szovjetszervezet korunk egyik legfontosabb jelensége. Minden
valószínűség szerint döntő jelentőségre fog szert tenni a tőke és a munka
közötti nagy döntő ütközetekben, amelyek felé közeledünk.
De szabad-e ennél többet várnunk a
szovjetektől? A bolsevikok, akik az 1917. „novemberi” (az új naptár szerint;
vagyis a mi naptárunk szerint az októberi) „forradalom után a baloldali szociálforradalmárokkal
együtt többséget szereztek az orosz munkás- szovjetben, az alkotmányozó gyűlés
szétkergetése után rátértek arra, hogy állami szervezetté tegyék a
szovjetet, amely eddig egy osztály harci szervezete volt.
Megsemmisítették a demokráciát; amelyet az orosz nép a márciusi (az új naptár szerint;
vagyis a mi naptárunk szerint a februári) forradalomban kivívott. Ennek
megfelelően a bolsevikok már nem nevezik magukat szociáldemokratáknak. Kommunistáknak
nevezik magukat.” (33. old., Kautsky kiemelései.)
Aki ismeri az orosz mensevik irodalmat,
azonnal észreveszi, hogy Kautsky szolgai módon másolja Martovot, Akszelrodot,
Steint és társaikat. Igen, „szolgai módon”, mert Kautsky a mensevik előítéletek
kedvéért a nevetségességig eltorzítja a tényeket. Kautsky még azt a fáradságot
sem vette magának, hogy például informátorainál – mondjuk a berlini Steinnél
vagy a stockholmi Akszelrodnál - érdeklődjön az iránt, mikor vetődött fel a
bolsevikok nem kommunistára való megváltoztatásának vagy a szovjetek, mint
állami szervezetek jelentőségének kérdése. Ha Kautsky megszerezte volna ezt az
egyszerű adatot, nem írta volna le ezeket a nevetséges sorokat, hiszen a
bolsevikok mindkét kérdést 1917 áprilisában vetették fel,
például az én 1917. április 4-i „téziseimben”[Lásd Lenin Összes Művei. 31. köt.
Budapest 1972. 113-118. old. - Szerk.] vagyis jóval az 1917-es Októberi
Forradalom előtt (nem is szólva az alkotmányozó gyűlés szétkergetéséről,
ami 1918. január 5-én történt).
De Kautsky itt teljes egészében idézett
fejtegetése megmutatja; mi a szovjetek egész kérdésének lényege. A kérdés lényege az, hogy igyekezzenek -e a szovjetek
állami szervezetekké válni (a bolsevikok 1917 áprilisában a következő jelszót
adták ki: „minden hatalmat a szovjeteknek”, és ugyancsak 1917 áprilisában, a
bolsevik pártkonferencián a bolsevikok kijelentették, hogy nem elégszenek meg a
burzsoá parlamenti köztársasággal, hanem Kommün típusú vagy szovjet típusú
munkás- és parasztköztársaságot követelnek); vagy pedig ne törekedjenek erre a
szovjeték, ne ragadják meg a hatalmat, ne váljanak állami szervezetekké, hanem
maradjanak meg egy „osztály harci szervezeteinek” (Martov kifejezése szerint,
aki ezzel a jámbor óhajával tetszetős módon kendőzte azt a tényt, hogy a
szovjetek a mensevikek vezetése alatt eszközként szolgáltak arra, hogy a munkásokat
alávessék a burzsoáziának).
Kautsky szolgai módon ismételte Martov
szavait, a bolsevikok és a mensevikek elméleti vitájából töredékeket ragadott ki
és ezeket a töredékeket kritikátlanul és értelmetlenül átvitte általános
elméleti, általános európai talajra. Ebből aztán olyan zagyvaság lett, hogy
minden öntudatos orosz munkás homéroszi kacajra fakadna, megismerkedve Kautsky
idézett fejtegetésével.
Ugyanilyen kacajjal fogadja majd Kautskyt
minden európai munkás is (kivéve a megrögzött szociálimperialisták maroknyi
csoportját), amikor majd megmagyarázzuk nekik, miről is van itt szó.
Kautsky rossz szolgálatot tett
Martovnak azzal, hogy Martov hibáját rendkívül szemléltetően az abszurdumig
vitte. Valóban, nézzük csak meg, hová lyukadt ki Kautsky.
A szovjetek valamennyi bérmunkást
felölelik. A finánctőkével szemben a proletariátus gazdasági és politikai
harcának eddigi módszerei elégtelenek. A szovjetekre nemcsak Oroszországban vár
nagy szerep. Döntő szerepet fognak játszani Európában a tőke és a munka közötti
nagy döntő ütközetekben. Így beszél Kautsky.
Remek. Vajon „a tőke és a munka közötti
döntő ütközetek” nem döntik-e el azt a kérdést, hogy a két osztály közül melyik
ragadja meg az államhatalmat?
Szó sincs róla. Isten ments.
A „döntő” ütközetekben e valamennyi
bérmunkást felölelő szovjeteknek nem szabad állami szervezetté válniuk!
De mi az állam ?
Az állam nem más, mint olyan gépezet,
amellyel az egyik osztály elnyomja a másikat.
Tehát az elnyomott osztálynak, a modern
társadalom dolgozói és kizsákmányoltjai élcsapatának törekednie kell a „tőke és
a munka közötti döntő ütközetre”, de nem szabad hozzányúlnia
ahhoz a gépezethez, amellyel a tőke elnyomja a munkát! -- Nem szabad
szétzúznia ezt a gépezetet! -- Nem szabad felhasználnia
saját átfogó szervezetét a kizsákmányolók elnyomására!
Nagyszerű ez, Kautsky úr, igazán pompás.
„Mi” elismerjük az osztályharcot – úgy, ahogy elismeri minden liberális, vagyis
a burzsoázia megdöntése nélkül ...
Itt válik nyilvánvalóvá Kautsky
teljes szakítása mind a marxizmussal, mind a szocializmussal. Ez a valóságban
átpártolás a burzsoázia oldalára, amely kész mindent elviselni, csak azt nem,
hogy az általa elnyomott osztály szervezetei állami szervezetekké váljanak. Itt
Kautsky már sehogyan sem képes megmenteni az ő mindent kibékítő, minden mély
ellentmondás elől frázisokkal kitérő álláspontját.
Kautsky vagy lemond arról, hogy az
államhatalom bármi módon is a munkásosztály kezébe menjen át, vagy belemegy
abba, hogy a munkásosztály kezébe vegye a régi, burzsoá államgépezetet, de
semmiképpen sem megy bele abba, hogy a munkásosztály összetörje, szétzúzza ezt
a gépezetet, és új, proletár gépezettel cserélje fel. Akár így, akár úgy
„értelmezzük” és „magyarázzuk” Kautsky okoskodását, mindkét esetben
nyilvánvaló, hogy szakított a marxizmussal és átpártolt a burzsoáziához.
Marx már a „Kommunista Kiáltvány”-ban,
amikor arról beszélt, hogy milyen államra van szüksége a győztes
munkásosztálynak, ezt írta: „az állam, azaz az uralkodó osztállyá szervezett
proletariátus”. Most megjelenik egy ember, aki továbbra is marxistának tartja
magát, és kijelenti, hogy a mind egy szálig megszervezett és a tőkével „döntő
harcot” vívó proletariátusnak nem szabad osztályszervezetét
állami szervezetté változtatnia. „Németországban az államba vetett babonás
hit”, melyről Engels 1891-ben azt írta, hogy „átment a burzsoázia köztudatába,
sőt sok munkás tudatába is” – ez nyilvánul meg itt Kautskynál. Harcoljatok
munkások - adja „beleegyezését” ez a mi filiszterünk (ebbe ”beleegyezik” a
burzsoá is, ha már a munkások úgyis harcolnak, és csak azon kell gondolkoznia,
hogyan tompítsa el kardjuk élét) –, harcoljatok, de ne merészeljetek
győzni! Ne romboljátok szét a burzsoázia államgépezetét, ne állítsatok
a burzsoá „állami szervezet” helyébe proletár „állami szervezetet”!
Aki komolyan vallotta azt a marxista
nézetet, hogy az állam nem más, mint gépezet, amellyel az egyik osztály
elnyomja a másikat, aki csak valamelyest végiggondolta ezt az igazságot, az
sohasem ejthetett volna ki a száján olyan sületlenséget, hogy a proletár
szervezeteknek, amelyek le tudják győzni a finánctőkét, nem szabad állami
szervezetekké válniuk. Éppen ezen a ponton nyilatkozott meg a kispolgár, akinek
szemében az állam „mégiscsak” osztályon kívüli vagy osztály feletti valami.
Valóban, miért szabad a proletariátusnak, „egy osztálynak”, döntő
háborút viselnie a tőke ellen, amely nemcsak a proletariátuson
uralkodik, hanem az egész népen, az egész kispolgárságon, az egész
parasztságon, és miért nem szabad a proletariátusnak, „egy
osztálynak”, szervezetét állami szervezetté változtatnia? Mert a
kispolgár fél az osztályharctól és nem viszi végig, a legfőbbig.
Kautsky tökéletesen összezavarodott és
leleplezte magát. Láthatjuk: ő maga beismerte, hogy Európa a tőke és a munka
közötti döntő ütközetek felé halad, s hogy a proletariátus eddigi gazdasági és
politikai harci módszerei elégtelenek. Ezek a módszerek pedig éppen a polgári
demokrácia felhasználásában rejlettek. Következésképpen? ...
Kautsky nem merte végiggondolni, mi
következik ebből.
... Következésképpen most csakis holmi
reakciós, a munkásosztály ellensége, a burzsoázia lakáj a ecsetelgetheti a
polgári demokrácia gyönyörűségeit és fecseghet a tiszta demokráciáról, a
túlhaladott múlt felé fordulva. A polgári demokrácia haladó volt a
középkorhoz képest, és fel kellett használni. De most nem elégséges
a munkásosztály számára. Most nem hátrafelé kell nézni, hanem előre, a polgári
demokráciának proletár demokráciával való felváltása felé. És ha a
proletárforradalmat előkészítő munka, a proletárhadsereg kiképzése és
szervezése lehetséges (és szükséges) volt a burzsoá demokratikus állam keretei
között, akkor csak a proletárügy árulója, csak a renegát törekedhet
arra, hogy a proletariátust ezek közé a keretek közé szorítsa, amikor „döntő
ütközetre” kerül sor.
Kautsky különösen nevetséges helyzetbe
került, mert Martov érvét ismételte, de nem vette észre, hogy
Martovnál ez az érv egy másik érvre támaszkodik, amely Kautskynál
hiányzik! Martov azt mondja (és Kautsky utána mondja), hogy Oroszország még nem
érett meg a szocializmusra, amiből természetszerűleg az következik, hogy korai
még a szovjeteket· harci szervekből állami szervezetekké alakítani (értsd: az
az időszerű, hogy a szovjeteket a mensevik vezérek segítségével olyan szervekké
alakítsák át, amelyek e munkásokat alárendelik az imperialista
burzsoáziának). Kautsky azonban nem mondhatja nyíltan, hogy Európa még nem
érett meg a szocializmusra. Kautsky azt írta 1909-ben, amikor még nem volt
renegát, hogy' most nem kell félni idő előtti forradalomtól, hogy
áruló lenne az, aki a vereségtől való félelmében a forradalomról lemondana.
Kautsky nem tudja rászánni magát arra, hogy ezt egyenesen megtagadja.
S ebből olyan ostobaság sül ki, amely tökéletesen leleplezi a kispolgár egész
butaságát és gyávaságát: egyrészt Európa megérett a szocializmusra és a
munkának a tőkével való döntő ütközetei felé halad – másrészt pedig a harci
(vagyis a harcban kialakuló, növekvő, erősödő) szervezetet, a
proletariátusnak, az elnyomottak élcsapatának, szervezőjének, vezérének
szervezetét nem szabad állami szervezetté átalakítani!
* *
*
Az a gondolat, hogy a szovjetekre, mint
harci szervezetekre szükség van, de nem szabad állami szervezetekké válniuk, a
gyakorlati politika szempontjából még sokkal együgyűbb, mint elméleti
szempontból. A munkások tömegharca a tőkések ellen, például a tömegsztrájk, még
a békés időkben is, amikor nincs forradalmi helyzet, mindkét részről szörnyű
elkeseredést vált ki; a harc rendkívüli szenvedélyességét idézi elő. A
burzsoázia állandóan hangoztatja, hogy „ő az úr a házban”, és az is akar
maradni stb. De forradalom idején, amikor forrásban van a politikai élet, az
olyan szervezet, mint a szovjetek, amely valamennyi iparág valamennyi
munkását, továbbá valamennyi katonát és az egész dolgozó és
szegény sorsú falusi lakosságot felöleli, magától, a harc folyamán, a támadás
és az ellentámadás egyszerű „logikájánál” fogva elkerülhetetlenül eljut oda,
hogy élére állítsa a kérdést. Az olyan kísérlet, hogy közbülső
álláspontot foglaljanak el, hogy „kibékítsék” a proletariátust és a
burzsoáziát, korlátoltságra vall és szánalmas kudarcba fullad: így történt
Oroszországban Martov és a többi mensevik prédikációjával, óhatatlanul így lesz
Németországban és a többi országban is, ha a szovjetek csak némileg is jelentős
arányokban kifejlődnek, ha sikerül egyesülniük és megszilárdulniuk. Azt mondani
a szovjeteknek: harcoljatok, de ne vegyétek kezetekbe az egész államhatalmat,
ne váljatok állami szervezetekké – nem egyéb, mint az osztályok
együttműködését, a proletariátus és a burzsoázia közötti „társadalmi békét”
hirdetni. Nevetséges még csak gondolni is arra, hogy az ilyen álláspont az
elkeseredett harcban másra vezethetne, mint szégyenletes csődre. Kautsky örök
végzete, hogy két szék között a pad alá esik. Azt a látszatot akarja kelteni,
hogy semmiben sem ért egyet az opportunistákkal az elméletben, de valójában
minden lényeges pontban (vagyis mindenben, ami a forradalomra vonatkozik)
egyetért velük a gyakorlatban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése