A PROLETÁRFORRADALOM ÉS A RENEGÁT KAUTSKY
3. LEHET-E EGYENLŐSÉG KIZSÁKMÁNYOLT ÉS KIZSÁKMÁNYOLÓ KÖZÖTT?
Kautsky a következőképpen okoskodik:
(1)
„A kizsákmányolók a népességnek mindig csupán elenyésző kisebbségét alkották.”
(Kautsky brosúrája, 14. old.)
Ez
vitathatatlan igazság. Mármost hogyan kell gondolkodnunk, ha ebből az
igazságból indulunk ki? Gondolkodhatunk marxista, szocialista módon; ebben az
esetben a kizsákmányoltaknak a kizsákmányolókhoz való viszonyát kell alapul
vennünk. Gondolkodhatunk liberális, burzsoá demokratikus módon; ez esetben a
többségnek a kisebbséghez való viszonyát kell alapul vennünk.
Ha
marxista módon gondolkodunk, ezt kell mondanunk: a kizsákmányolók az államot
(ugyanis a demokráciáról van szó, vagyis az állam egyik formájáról)
elkerülhetetlenül a kizsákmányoltak felett gyakorolt osztályuralmuk eszközévé
teszik. Ezért a demokratikus állam is, amíg vannak kizsákmányolók, akik a
kizsákmányolt többségen uralkodnak, szükségképpen a kizsákmányolók számára lesz
demokrácia. A kizsákmányoltak államának gyökeresen különböznie kell az ilyen
államtól, demokráciának kell lennie a kizsákmányoltak számára és elnyomásnak
a kizsákmányolók számára, valamely osztály elnyomása pedig azt jelenti,
hogy ez az osztály nem egyenjogú, hogy ki van rekesztve a „demokráciából”.
Ha
liberális módon gondolkozunk, akkor ezt kell mondanunk: a többség dönt, a
kisebbség engedelmeskedik. Aki nem engedelmeskedik, azt megbüntetik. Ennyi az
egész. Nincs semmi értelme általában az állam osztály jellegére vagy különösen
a „tiszta demokráciára” vonatkozó okoskodásnak; ennek semmi köze a kérdéshez,
hiszen a többség, többség; a kisebbség pedig kisebbség. Egy font hús az egy
font hús – és pont.
Kautsky
éppen így okoskodik:
(2)
„Mi okból öltene a proletariátus uralma olyan formát, amely a demokráciával
összeférhetetlen, és mi tenné ezt szükségessé?” (21. old.) Következik annak a
magyarázata, hogy a többség a proletariátus oldalán van: szerfelett körülményes
és szerfelett bőbeszédű magyarázat, Marx idézettel és a Párizsi Kommün
választási adataival. A következtetés: „Olyan rendszernek, amelynek ilyen mély
gyökerei vannak a tömegek között, a legkisebb oka sincs arra, hogy kezet
emeljen a demokráciára. Ez a rendszer nem lehet meg mindig erőszak nélkül,
olyan esetekben, amikor mások erőszakhoz nyúlnak, hogy elnyomják a demokráciát.
Erőszakra csak erőszakkal lehet felelni. De az a rendszer, amely tudja, hogy a
tömegek mellette állnak, az erőszakot csak arra fogja használni, hogy a
demokráciát megvédje, nem pedig arra, hogy megsemmisítse.
Valósággal öngyilkosságot követne el, ha meg akarná szüntetni legbiztosabb
alapját, az általános választójogot, a hatalmas erkölcsi tekintély mély
forrását.” 22. old.)
Láthatjuk:
a kizsákmányoltak viszonya a kizsákmányolókhoz Kautsky érvelésében eltűnt. Csak
általában a többség, általában a kisebbség, általában a demokrácia, az általunk
már jól ismert „tiszta demokrácia” maradt meg.
Jól
jegyezzük meg: Kautsky ezt a Párizsi Kommünnel kapcsolatban
mondja! A szemléletesség kedvéért idézzük, hogyan nyilatkoztak Marx és Engels a
diktatúráról a Kommünnel kapcsolatban:
Marx: „... Ha a munkások, a
burzsoá osztály diktatúráját saját forradalmi diktatúrájukkal helyettesítik ...
hogy megtörjék a burzsoá osztály ellenállását, forradalmi és átmeneti formát
adnak az államnak ...”
Engels: „... A (forradalomban)
győztes pártnak .... uralmát annak a félelemnek a segítségével kell
fenntartania, amelyet fegyverei a reakciósokban keltenek. Tartott volna-e a
Párizsi Kommün egyetlen napig is, ha nem használta volna fel a burzsoákkal
szemben a felfegyverzett nép tekintélyét?! Nem inkább azt vethetjük -e
szemére, hogy nem eléggé használta fel ezt a tekintélyt!”
Ugyancsak
Engels: „Minthogy
pedig az állam csupán átmeneti intézmény, melyet a harcban, a forradalomban
felhasználunk ellenfeleink erőszakos fékentartására, ezért szabad népállamról
beszélni merő értelmetlenség; amíg a proletariátusnak még szüksége
van az államra, nem a szabadság érdekében használja fel, hanem ellenfelei
fékentartására, és mihelyt szó lehet szabadságról, az állam, mint olyan
megszűnik.”
Kautsky
olyan messze van Marxtól és Engelstől, mint az ég a földtől, mint a liberális a
proletárforradalmártól. A tiszta demokrácia és egyszerűen a „demokrácia”,
amelyről Kautsky beszél, csak új kiadása ugyanannak a „szabad népállamnak”,
vagyis merő értelmetlenség. Kautsky egy nagy tudományú szobatudós
tökfilkó tudálékosságával vagy egy tízéves kislány ártatlanságával kérdi: mire
is kell ez a diktatúra, amikor megvan a többség? Marx és Engels pedig
megmagyarázzák:
Azért, hogy
megtörjük a burzsoázia ellenállását,
azért, hogy
megfélemlítsük a reakciósokat,
azért, hogy fenntartsuk a felfegyverzett nép tekintélyét
a burzsoáziával szemben,
azért, hogy a
proletariátus erőszakkal elnyomhassa ellenségeit. •
Kautsky
nem érti ezeket a magyarázatokat. Minthogy szerelmes a demokrácia
„tisztaságába”, nem látja ennek burzsoá mivoltát, „következetesen” azt az
álláspontot képviseli, hogy a többségnek, ha egyszer többség, nincs szüksége
arra, hogy a kisebbség „ellenállását megtörje”; nincs szüksége arra, hogy ezt
„erőszakkal elnyomja” – elég, ha a demokrácia megsértésének egyes eseteit
elnyomja. A demokrácia „tisztaságába” szerelmesi Kautsky akaratlanul
ugyanazt a kis hibát követi el, amelybe mindig beleesik minden burzsoá
demokrata: ti. a formális egyenlőséget (amely a kapitalizmusban velejéig hazug
és képmutató) tényleges egyenlőségnek veszi! Csekélység!
A
kizsákmányoló nem lehet egyenlő. a kizsákmányolttal.
Ez
az igazság, bármilyen kellemetlen is Kautskynak, a szocializmus lényeges
tartalmát alkotja.
A
másik igazság: valódi, tényleges egyenlőség nem lehetséges mindaddig, amíg
teljesen ki nem küszöbölték a lehetőségét annak, hogy az egyik osztály a másik
osztályt kizsákmányolhassa.
A
kizsákmányolókat egy csapásra össze lehet zúzni, ha a központban sikeres
felkelés megy végbe, vagy ha a hadsereg fellázad. De megsemmisíteni a kizsákmányolókat,
egészen ritka és sajátos esetek kivételével, egy csapásra nem lehet. Nem lehet
egy valamelyest nagy kiterjedésű ország valamennyi földbirtokosát és tőkését
egyszerre kisajátítani. Továbbá, a kisajátítás, mint jogi vagy politikai aktus,
egymagában korántsem dönti el a kérdést, mert a földbirtokosokat és a tőkéseket
ténylegesen el kell távolítani, ténylegesen helyettesíteni
kell a gyárak és a földbirtokok másfajta igazgatásával, munkásigazgatásával.
Nem
lehetnek egyenlők a kizsákmányolók, akik nemzedékek hosszú során át kiváltak
mind képzettségük, mind gazdag életmódjuk és jártasságuk révén, és a
kizsákmányoltak, akiknek tömege még a leghaladottabb és legdemokratikusabb
burzsoá köztársaságokban is elnyomott, elmaradott, tudatlan, megfélemlített és
szétforgácsolt. A kizsákmányolók a forradalom után még hosszú ideig
elkerülhetetlenül megtartják sok óriási tényleges kiváltságukat; marad náluk
pénz (a pénzt egyszerre megszüntetni nem lehet), bizonyos – gyakran jelentős –
ingó vagyon, megmaradnak összeköttetéseik, megmarad a szervezésben és
kormányzásban való jártasságuk, a kormányzás összes „titkainak” (szokásainak,
fogásainak, eszközeinek, lehetőségeinek) ismerete, megmarad magasabb
képzettségük, közeli kapcsolatuk a felsőbb műszaki személyzethez (amely burzsoá
módon él és gondolkozik), megmarad összehasonlíthatatlanul nagyobb jártasságuk
katonai ügyekben (ez igen fontos) és így tovább, és így tovább.
Ha
a kizsákmányolók csak egy országban vannak szétzúzva – márpedig természetesen
ez a tipikus eset, mert a forradalom egyidejűleg több országban ritka kivétel –
akkor még mindig erősebbek maradnak, mint a kizsákmányoltak, mert a
kizsákmányolóknak óriási nemzetközi kapcsolataik vannak. Hogy a leg¬kevésbé
fejlett középparaszti, kisiparosi stb. tömegekből való kizsákmányoltak egy
része a kizsákmányolókat követi és képes ezeket követni, ezt eddig minden
forradalom, így a Kommün is megmutatta;(hiszen a versailles-i csapatok soraiban
proletárok is voltak, amiről a nagy tudományú Kautsky
"megfeledkezett").
Ilyen
körülmények között az a feltevés, hogy valamelyest is mélyreható és komoly
forradalom idején a kérdéseket egész egyszerűen a többség és a kisebbség aránya
dönti el, a legnagyobb bárgyúság, tucatliberálisra valló előítélet, a tömegek
becsapása, a közismert történeti igazság eltitkolása a tömegek előtt. Ez a
történeti igazság abban rejlik, hogy minden mélyreható forradalom idején
szabály az, hogy a kizsákmányolók, akik hosszú évekig megtartják hatalmas
tényleges előnyeiket a kizsákmányoltakkal szemben, hosszú ideig makacs,
kétségbeesett ellenállást fejtenek ki. A kizsákmányolók sohasem vetik alá
magukat – legfeljebb a nyájas, tökfilkó Kautsky nyájas fantáziájában – a
kizsákmányoltakból álló többség döntésének, anélkül, hogy ki ne próbálnák
fölényüket egy utolsó, kétségbeesett csatában, a csaták egész sorában:
A
kapitalizmusból a kommunizmusba való átmenet egész történeti korszak. Amíg ez a
korszak be nem fejeződött, a kizsákmányolók okvetlenül megőrzik reményüket a
restaurációra, és ebből a reményből restaurációs kísérletek
lesznek. A megdöntött kizsákmányolók, akik megdöntésükre nem számítottak, nem
hittek benne, még csak gondolni sem akartak rá, az első komoly vereség után
megtízszerezett energiával, dühödt szenvedéllyel, százszorosra felfokozott
gyűlölettel vetik magukat harcba a tőlük elvett „paradicsom” visszaszerzéséért,
családjaikért, melyek oly gondtalanul éltek, és amelyeket most a „csőcselék”
pusztulásra és nyomorra (vagy „közönséges” munkára... ) ítél. S a kizsákmányoló
tőkésekhez húz a kis¬polgárság nagy tömege. Évtizedek történeti tapasztalatai
tanúsítják. minden országban, hogy ez a kispolgárság tétovázik, ingadozik, ma a
proletariátussal megy együtt, holnap visszaretten a forradalom nehézségeitől, a
munkások legelső vereségére vagy csak félvereségére is pánikba esik,
idegeskedik, kapkod, siránkozik, az egyik táborból a másikba futkos ...
akárcsak a mi mensevikeink és eszereink.
S
ilyen körülmények között, az elkeseredett, kiéleződött háború korszakában,
amikor a történelem az évszázados és évezredes kiváltságok létének vagy
nemlétének kérdését tűzi napirendre, odaáll valaki azt magyarázgatni, hogy mi a
többség és mi a kisebbség, mi a tiszta demokrácia, s hogy nincs szükség diktatúrára,
hogy kizsákmányolt és kizsákmányoló egyenlő!! Milyen feneketlen együgyűség,
milyen mélységes nyárspolgáriasság kell ehhez!
De
a viszonylag „békés” kapitalizmus évtizedei - 1871-től 1914-ig - a
nyárspolgáriasság, a korlátoltság, a renegátság Augiász istállójává tették az
opportunizmushoz alkalmazkodó szocialista pártokat...
*
* *
Az
olvasó valószínűleg észrevette, hogy Kautsky a könyvéből vett fenti idézetben
az általános választójog elleni merényletről beszél (mellesleg megjegyezve, az
általános választójogot hatalmas erkölcsi tekintély mély forrásának nevezi,
holott Engels ugyancsak a Párizsi Kommünnel kapcsolatban és ugyancsak a
diktatúra kérdésével kapcsolatban a felfegyverkezett nép tekintélyéről beszél a
burzsoáziával szemben ; jellemző képet kapunk, ha összehasonlít juk a nyárspolgár
és a forradalmár nézetét a „tekintélyről” ... ).
Meg
kell jegyeznünk, hogy a kizsákmányolóknak a választójogtól való megfosztása merőben
orosz kérdés, nem pedig általában a proletárdiktatúra kérdése. Ha
Kautsky képmutatás nélkül a következő címet adta volna brosúrájának: „A
bolsevikok ellen” , akkor ez a cím megfelelt volna a brosúra tartalmának, és
akkor Kautskynak joga lett volna közvetlenül a választójogról beszélni. De Kautsky
elsősorban mint „teoretikus” kívánt fellépni. Brosúrájának a következő címet
adta: „A proletariátus diktatúrája” általában. Külön a
szovjetekről és Oroszországról csak brosúrájának második részében, a 6.
paragrafustól kezdve beszél. Az első részben viszont (amelyből én az idézetet
vettem) a demokráciáról és a diktatúráról általában van szó…
Kautsky azzal, hogy szóba hozta a választójogot, elárulta, hogy
célja a bolsevik ellenes polémia és semmibe se veszi az elméletet.
Mert az elméletnek, vagyis a demokrácia és a diktatúra általános (nem pedig
sajátosan nemzeti) osztályalapjairól szóló fejtegetésnek nem olyan sajátos
kérdésekkel kell foglalkoznia, amilyen a választójog, hanem ezzel az általános
kérdéssel: fenn lehet-e tartani a gazdagok, a kizsákmányolók számára is
a demokráciát abban a történelmi időszakban, amikor a kizsákmányolókat
megdöntik és államukat a kizsákmányoltak állama váltja fel?
Így
és csakis így vetheti fel a kérdést egy teoretikus.
Ismerjük
a Kommün példáját, ismerjük a marxizmus alapítóinak a Kommünnel kapcsolatos
fejtegetéseit. Ennek az anyagnak alapján tettem például vizsgálat tárgyává a
demokrácia és a diktatúra kérdését „Állam és forradalom” című brosúrámban,
melyet az Októberi Forradalom előtt írtam. A választójog korlátozásáról egy
szót sem szóltam. És most le kell szögeznünk, hogy a választójog
korlátozásának kérdése a diktatúrának egy sajátosan nemzeti, nem pedig
általános kérdése. A választójog korlátozásának kérdését csak úgy lehet
megítélni, ha tanulmányozzuk az orosz forradalom sajátos feltételeit,
fejlődésének sajátos útját. A további fejtegetések során ezt meg
is fogjuk tenni. Hiba volna azonban eleve kezeskedni arról, hogy az Európában
küszöbönálló proletárforradalmak – mind vagy többségükben – feltétlenül
korlátozni fogják a burzsoázia választójogát. Lehetséges, hogy ez így lesz. A
háború után és az orosz forradalom tapasztalatai után valószínűleg így lesz, de
ez nem okvetlenül szükséges a diktatúra megvalósítása érdekében, nem
elengedhetetlen ismérve a diktatúra logikai fogalmának, nem tartozik elengedhetetlen
feltételként a diktatúra történeti és osztályfogalmához.
A
diktatúra feltétlenül szükséges ismérve, elengedhetetlen feltétele a
kizsákmányolóknak, mint osztálynak erőszakos elnyomása és következésképpen a
„tiszta demokrácia”, vagyis az egyenlőség és szabadság megsértése ezt az
osztályt illetően.
Így
és csakis így vethetjük fel a kérdést elméletileg. És Kautsky azzal, hogy a
kérdést nem így tette fel, bebizonyította,. hogy a bolsevikok ellen nem mint
teoretikus, hanem mint az opportunisták és a burzsoázia bérence lép fel.
Hogy
melyik országban, ennek vagy annak a kapitalizmusnak milyen nemzeti
sajátosságai mellett fogják (kizárólagosan vagy túlnyomórészt) alkalmazni a
demokrácia ilyen vagy olyan korlátozását, megsértését a kizsákmányolókkal
szemben, az ennek vagy annak a kapitalizmusnak, ennek vagy annak a forradalomnak
nemzeti sajátosságaitól függ. Elméletileg a kérdés másként áll, mégpedig a
következőképpen: lehetséges-e proletárdiktatúra anélkül, hogy megsértenék
a demokráciát a kizsákmányolók osztályával szemben?
Kautsky
éppen ezt a kérdést kerülte meg, amely elméletileg az egyetlen fontos és
lényeges kérdés. Mindenfélét idézett Marxból és Engelsből, kivéve azt,
ami erre a kérdésre vonatkozik, és amit én fentebb idéztem.
Kautsky
a világon mindenről beszélt, mindenről, ami elfogadható a liberálisok és a
burzsoá demokraták szempontjából, ami nem esik kívül az ő eszmekörükön,
mindenről, kivéve a legfontosabbat, kivéve azt, hogy a proletariátus nem
győzhet, ha nem töri meg a burzsoázia ellenállását,
ha nem nyomja el erőszakosan ellenségeit, s hogy ahol „erőszakos
elnyomás” van, ahol nincs „szabadság”, ott· természetesen nincs
demokrácia.
Ezt
Kautsky nem értette meg.
*
* *
Térjünk
át az orosz forradalom tapasztalataira, a munkás- és parasztküldöttek
szovjetjei és az alkotmányozó gyűlés között felmerült ellentétre, amely az
alkotmányozó gyűlés feloszlatásához és a burzsoáziának á választójogtól való
megfosztásához vezet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése