A PROLETÁRFORRADALOM ÉS A RENEGÁT KAUTSKY
2. POLGÁRI ÉS PROLETÁR DEMOKRÁCIA
A Kautsky által istentelenül összezavart kérdés a valóságban a következőképpen áll.
Ha nem akarunk gúnyt űzni a józan észből és a történelemből, akkor világos, hogy addig, amíg különböző osztályok léteznek, nem lehet szó „tisztademokráciáról”, hanem csakis osztálydemokráciáról. (Zárójelben megjegyezzük, hogy a „tiszta demokrácia” nemcsak tudatlanságra valló frázis, amely az osztályharc, valamint az állam lényegének meg nem értését árulja el, hanem teljesen üres frázis is, mert a kommunista társadalomban a demokrácia, miután gyökeresen átalakul és szokássá válik, el fog halni, de sohasem válik „tiszta” demokráciává.)
A „tiszta
demokrácia” a munkások elbolondítására törekvő liberálisnak a hazug frázisa. A
történelem ismer polgári demokráciát, amely felváltja a feudalizmust, és
proletár demokráciát, amely felváltja a polgári demokráciát.
Amikor
Kautsky hosszú oldalakat szentel annak az igazságnak a „bizonyítására”, hogy a középkorhoz
képest a polgári demokrácia progresszív, és hogy a proletariátusnak ezt
feltétlenül fel kell használnia a burzsoázia elleni harcában, ez nem egyéb,
mint a munkások elbolondítására szánt liberális fecsegés. Ez közhely, nemcsak a
művelt Németországban, hanem a műveletlen Oroszországban is. Kautsky
egyszerűen „tudományos” port hint a munkások szemébe, amikor fontoskodó képpel
Weitlingről, meg a paraguayi jezsuitákról és sok egyébről beszél csak azért,
hogy a jelenlegi, vagyis a kapitalista demokrácia burzsoá
lényegét megkerülje.
Kautsky a
marxizmusból azt ragadja ki, ami elfogadható a liberálisok, a burzsoázia
számára (a középkor bírálata, általában a kapitalizmus és különösen a
kapitalista demokrácia. progresszív történelmi szerepe), és elpalástolja,
kidobja, elhallgatja a marxizmusból azt, ami a burzsoázia számára elfogadhatatlan
(a proletariátus forradalmi erőszakja a burzsoázia ellen a burzsoázia
megsemmisítése céljából). Ezért bizonyul Kautsky elkerülhetetlenül, objektív
helyzeténél fogva – bármi legyen is szubjektív meggyőződése – a burzsoázia
lakájának.
A polgári
demokrácia, bár nagy történelmi haladás volt a középkorhoz képest, mindig szűk,
korlátozott, hamis, képmutató lesz, paradicsom a gazdagok, csapda és csalás a
kizsákmányoltak, a szegények számára – és a kapitalizmus alatt nem is lehet ez
másként. Ezt az igazságot, amely a marxista elmélet igen lényeges alkotórésze,
a „marxista” Kautsky nem értette meg. Ebben a kérdésben, ebben a sarkalatos
kérdésben, Kautsky azoknak a viszonyoknak tudományos bírálata helyett, amelyek
minden polgári demokráciát a gazdagok demokráciájává tesznek, „kedveskedik” a
burzsoáziának.
Mindenekelőtt
emlékezetébe idézzük a nagy tudományú Kautsky úrnak Marx és Engels azon
elméleti kijelentéseit, amelyekről betűrágónk (hogy kedvében járjon a
burzsoáziának) szégyenletes módon „megfeledkezett”, azután pedig a lehető
legnépszerűbben megvilágítjuk a kérdést.
Nemcsak
az ókori és a feudális állam volt a kizsákmányolás eszköze, mert „a modern
képviseleti álIam ... a tőke szerszáma a bérmunka kizsákmányolására”. (Engels
az államról írt művében.) „Minthogy pedig az állam csupán átmeneti intézmény,
melyet a harcban, a forradalomban felhasználunk ellenfeleink erőszakos fékentartására,
ezért szabad népállamról beszélni merő értelmetlenség; amíg a proletariátusnak
még szüksége van az államra, nem a szabadság érdekében használja
fel, hanem ellenfelei fékentartására, és mihelyt szó lehet szabadságról, az
állam mint olyan megszűnik.” (Engels Bebelnek 1875. március 28-án írt
levelében.) „Az állam nem egyéb, mint gépezet arra, hogy egyik osztály elnyomja
a másikat, mégpedig a demokratikus köztársaságban nem kevésbé, mint a
monarchiában.” (Engels Marx „Polgárháború”-jához írt előszavában.) Az általános
választójog „a munkásosztály érettségének fokmérője. A mai államban ennél
több nem lehet és nem is lesz soha.”· (Engels az államról írt művében.
Kautsky úr rendkívül unalmasan kérődzik ennek a tételnek az első felén, azon,
amely elfogadható a burzsoázia számára. A másik felét azonban, amelyet
kiemeltünk, és amely elfogadhatatlan a burzsoázia számára, a renegát Kautsky
elhallgatja!) „A Kommünnek nem parlamentáris, hanem dolgozó testületnek kellett
lennie, amely végrehajtó és törvényhozó egyszerre ... Az általános
választójognak, mely addig három vagy hatévenként arról' döntött, hogy az
uralkodó osztály melyik tagja képviselje a népet annak érdekei ellen
(képviselje és tiporja el [ver- und zertreten]) a parlamentben, - most
magát a kommünökbe szervezett népet kellett szolgálnia éppúgy , ahogyan az
egyéni választójog minden más munkáltatónak arra szolgál, hogy üzleti ügyeiben
a munkásokat és a felügyelőket kiválassza.” (Marx a Párizsi Kommünről írt „A
polgárháború Franciaországban” című művében. )
E tételek
közül mindegyik - és e tételeket a nagy tudományú Kautsky úr kitűnően ismeri -
arcul csapja Kautskyt, teljesen leleplezi renegátságát. Kautsky egész
brosúrájában nyomát sem találjuk annak, hogy ezeket az igazságokat megértetté.
Brosúrájának egész tartalma a marxizmus megcsúfolása!
Nézzük a
modern államok alaptörvényeit, nézzük az állami igazgatást, nézzük a
gyülekezési vagy a sajtószabadságot, nézzük a „polgárok törvény előtti
egyenlőségét” - és lépten-nyomon tapasztalni fogjuk a polgári demokrácia
képmutatását, amelyet jól ismer minden becsületes és öntudatos munkás.
Egyetlenegy állam sincs, legyen bár a legdemokratikusabb, ahol az alkotmányokban
ne lennének kibúvók és fenntartások, melyek biztosítják a burzsoázia számára
azt a lehetőséget, hogy „rendzavarás esetén” - vagyis abban az esetben, ha a
kizsákmányolt osztály „megzavarja” rabszolgahelyzetének rendjét és kísérletet
tesz arra, hogy ne rabszolga módra viselkedjék – katonaságot küldjön a munkások
ellen, ostromállapotot hirdessen ki stb. Kautsky szemérmetlenül szépítgeti a polgári
demokráciát, amikor elhallgatja például azt, amit az igen demokratikus és igen
republikánus burzsoák Amerikában vagy Svájcban a sztrájkoló munkások ellen
elkövetnek.
Ó, a
bölcs és tudós Kautsky erről hallgat! Ez a tudós politikus nem érti, hogy erről
hallgatni aljasság. Jobbnak látja olyasfajta gyermekmesékkel traktálni a
munkásokat, hogy a demokrácia „a kisebbség védelmét” jelenti. Hihetetlen, de
tény! A Krisztus születése utáni 1918 esztendőben, az imperialista
világmészárlás ötödik évében, amikor ötödik éve folyik a világ minden
„demokráciájában” az internacionalista kisebbségek elnyomása (vagyis azoké,
amelyek nem árulták el galádul a szocializmust a Renaudelek és Longuet-k,
Scheidemannok és Kautskyk, Hendersonok és Webbek stb. módjára), a tudós Kautsky
úr nyájas dicshimnuszt zeng a “kisebbség védelméről”. Aki óhajtja, elolvashatja
ezt Kautsky brosúrájának 15. oldalán. A 16. oldalon pedig eme tudós ... egyén a
XVIII. századi Anglia whigjeiről és toryjairól értekezik!
Ó,
micsoda tudományosság! Ó, a burzsoáziának micsoda rafinált kiszolgálása! Ó,
micsoda civilizált módja a kapitalisták előtti hasoncsúszásnak és talpnyalásnak!
Ha Krupp lennék vagy Scheidemann, Clemenceau vagy Renaudel, milliókat fizetnék
Kautsky úrnak, júdáscsókkal jutalmaznám, magasztalnám a munkások előtt,
ajánlanám „a szocializmus egységét” olyan „tiszteletreméltó” férfiakkal, aminő
Kautsky. Brosúrát írni a proletariátus diktatúrája ellen, a XVIII. századi
Anglia whigjeiről és toryjairól értekezni, azt bizonygatni, hogy a demokrácia a
„kisebbség védelmét” jelenti és elhallgatni, hogy a „demokratikus” amerikai
köztársaságban pogromokat rendeznek az internacionalisták ellen – hát nem a
burzsoáziának tett lakáj szolgálatok ezek?
A tudós
Kautsky úr “megfeledkezett” – valószínűleg véletlenül feledkezett meg ... – egy
„apróságtól”, mégpedig arról, hogy a burzsoá demokrácia uralkodó párt ja a
kisebbség védelmét csak egy másik burzsoá párt számára biztosítja, a
proletariátusnak viszont a „kisebbség védelme” helyett minden komoly,
mélyreható, lényegbevágó kérdésben ostromállapot vagy pogrom jut
osztályrészül. Minél fejlettebb a demokrácia, annál közelebb van a
burzsoáziát veszélyeztető minden komoly politikai ellentét esetén a pogrom vagy
a polgárháború. A polgári demokráciának ezt a „törvényét”
megfigyelhette volna a tudós Kautsky úr a köztársasági Franciaországban, a
Dreyfus-ügy példáján, az amerikai demokratikus köztársaságban a négerek és az
internacionalisták meglincselésének példáján, a demokratikus Angliában ĺrország
és Ulster példáján, az oroszországi demokratikus köztársaságban a bolsevikok
ellen 1917 áprilisában indított hajsza és az ellenük szervezett pogromok
példáján. Szándékosan választom a példákat nemcsak a háború idejéből, hanem a
háború előtti békés időkből is. A nyájas Kautsky úr jónak látja szemet hunyni a
XX. század e tényei előtt és ehelyett inkább bámulatosan új, feltűnően érdekes,
szokatlanul tanulságos és hihetetlenül fontos dolgokat mesél a munkásoknak a
XVIII. századi whigekről és torykról.
Nézzük a
burzsoá parlamentet. Feltételezhető-e, hogy a tudós Kautsky sohasem hallott
arról, hogy a tőzsde és a bankárok annál inkább alávetik uralmuknak a burzsoá
parlamentet, minél jobban kifejlődött a demokrácia? Ebből nem az 'következik,
hogy nem kell felhasználni a burzsoá parlamentarizmust (a bolsevikok oly
sikeresen használták fel, mint talán a világ egyetlen más párt ja sem, mert
1912~i914-ben meghódítottuk a IV. Dumában az egész munkáskúriát). De
következik ebből az, hogy csak egy liberális feledkezhet meg úgy a burzsoá
parlamentarizmus történelmi korlátozottságáról és viszonylagos voltáról,
ahogy erről Kautsky megfeledkezik. Az elnyomott tömegek a legdemokratikusabb
polgári államban is lépten-nyomon szembekerülnek azzal a kiáltó
ellentmondással, amely a tőkések „demokráciája” általa hirdetett formális
egyenlőség és a között az ezernyi tényleges megszorítás és
furfang között van, amelyek a proletárokat bérrabszolgákká teszik. Éppen ez az
ellentmondás tárja fel a tömegek előtt a kapitalizmus rothadtságát, hazug és képmutató
mivoltát. Éppen ezt az ellentmondást leplezik le folyton-folyvást a tömegek
előtt a szocializmus agitátorai és propagandistái, hogy előkészítsék őket
a forradalomra! Kautsky pedig, amikor megkezdődött a forradalom
korszaka, hátat fordított a forradalomnak és dicsőhimnuszokat kezdett zengeni a
haldokló burzsoá demokrácia gyönyörűségeiről.
A
proletár demokrácia, melynek egyik formája a szovjethatalom, soha nem
tapasztalt mértékben kifejlesztette és kiszélesítette a demokráciát éppen a
lakosság óriási többsége, a kizsákmányoltak és dolgozók számára. Aki egy egész
könyvet írt a demokráciáról, ahogy ezt Kautsky tette, aki két oldalon beszél a
diktatúráról és húsz-harminc oldalon a „tiszta demokráciáról”, anélkül,
hogy ezt észrevenné, az liberális módjára teljesen kiforgatja a
dolgot.
Nézzük a
külpolitikát. Egyetlen polgári országban, még a legdemokratikusabb országban
sem folytatják nyíltan. Mindenütt becsapják a tömegeket, a demokratikus
Franciaországban, Svájcban, Amerikában és Angliában százszorta nagyobb
mértékben és körmönfontabb módon, mint a többi országban. A szovjethatalom
forradalmi módon lerántotta a külpolitikáról a titokzatosság leplét. Kautsky
ezt nem vette észre, hallgat róla, noha a rablóháborúk és az „érdekszférák
felosztásáról” (vagyis a világnak a tőkés rablók közötti felosztásáról) szóló
titkos szerződések korszakában ennek sarkalatos jelentősége van,
mert ettől függ a béke, ettől függ tíz milliók élete vagy halála.
Nézzük az
államberendezést. Kautsky fennakad az „apróságokon”, még azon is, hogy a
választások (a Szovjet Alkotmány szerint) „nem közvetlenek”, a dolog lényegét
azonban nem látja. Az államapparátus, az államgépezet osztálylényegét
nem veszi észre. A burzsoá demokráciában a tőkések ezer fogással - amelyek annál ügyesebbek és annál biztosabban
hatnak, mennél fejlettebb a „tiszta” demokrácia – kiszorítják a
tömegeket a kormányzásban való részvételből, megfosztják őket a
gyülekezési és sajtószabadságtól stb. A szovjethatalom az első a
világon (szigorúan véve a második, mert ugyanezt megkezdte a Párizsi Kommün),
amely a tömegeket, éppen a kizsákmányolt tömegeket bevonja a
kormányzásba. A burzsoá parlamentben (amely a burzsoá demokráciában sohasem
dönti el a legfontosabb kérdéseket: ezekről a tőzsde, a bankok
döntenek) való részvételt sok ezer sorompó zárja el a dolgozó
tömegek elől, és a munkások nagyszerűen tudják és érzik, látják és
tapasztalják, hogy a burzsoá parlament idegen intézmény, a proletariátus elnyomásának
eszköze a burzsoázia kezében, egy ellenséges osztály, a kizsákmányoló
kisebbség. Intézménye.
A
szovjetek maguknak a dolgozó és kizsákmányolt tömegeknek közvetlen szervezetei,
amelyek megkönnyítik számukra azt, hogy az államot maguk rendezzék be és minden
lehető módon irányítsák. Éppen a dolgozók és kizsákmányoltak élcsapatának, a
városi proletariátusnak van meg az az előnye, hogy a nagyvállalatok által a
legjobban van egyesítve, a legkönnyebben választ és kíséri figyelemmel a
megválasztottakat. A szovjetszervezet automatikusan megkönnyíti a
dolgozók és kizsákmányoltak tömörülését élcsapatuk, a proletariátus körül. A
régi burzsoá apparátus: a hivatalnoki kar, a gazdagságnak, a polgári
műveltségnek és az összeköttetéseknek stb. kiváltságai (ezek a tényleges
kiváltságok annál változatosabbak, mennél fejlettebb a polgári demokrácia) – a
szovjetszervezet mellett mindez elesik. A sajtószabadság már nem képmutatás,
mert a nyomdákat és a papírt elvesszük a burzsoáziától. Ugyanez történik a
legjobb épületekkel, palotákkal, kastélyokkal, földesúri kúriákkal. A
szovjethatalom e legjobb épületek közül sok ezret egy csapásra elvett a
kizsákmányolóktól és így milliószor „demokratikusabbá” tette a
gyülekezési jogot a tömegek számára – azt a gyülekezési jogot, amely nélkül a
demokrácia csak csalás. A nem lokális, nem helyi szovjetek közvetett választása
megkönnyíti a szovjetkongresszusokat, olcsóbbá, mozgékonyabbá, a munkások és
parasztok számára hozzáférhetőbbé teszik az egész apparátust
olyan időszakban, amikor az élet forr és arra van szükség, hogy különösen
gyorsan megvonhassuk a megbízatást egy helyi küldöttől, vagy pedig kiküldhessük
az illetőt az általános szovjetkongresszusra.
A
proletár demokrácia milliószor demokratikusabb minden polgári
demokráciánál; a szovjethatalom milliószor demokratikusabb a legdemokratikusabb
polgári köztársaságnál.
Ezt csak
az nem vehette észre, aki vagy tudatosan kiszolgálja a burzsoáziát, vagy
politikai szempontból teljesen halott ember, és a porlepte polgári könyvek
mögül nem látja a pezsgő életet, akit teljesen átitattak a burzsoá demokratikus
előítéletek, s aki ily módon objektíve a burzsoázia lakájává változtatja magát.
Ezt csak
olyan ember nem vehette észre, aki képtelen az elnyomott osztályok szempontjából feltenni a kérdést: van-e a legdemokratikusabb burzsoá országok
között akár egy ország is a világon, ahol az egyszerű átlagmunkás,
az egyszerű átlagos mezőgazdasági munkás vagy általában a falusi
félproletár (vagyis az elnyomott tömegnek, a népesség óriási többségének
képviselője), azt a szabadságot,
hogy a legjobb épületekben gyűléseket tarthasson, azt a szabadságot, hogy gondolatainak kifejezésére, érdekeinek védelmére
a legnagyobb nyomdák és a legjobb papírraktárak álljanak rendelkezésére, azt a szabadságot, hogy a maga osztályából
választhasson embereket az állam kormányzására és az állam „berendezésére”
csak megközelítőleg is olyan mértékben élvezné, mint Szovjet Oroszországban?
Nevetséges
volna még csak feltételezni is, hogy Kautsky úr bármely országban ezer felvilágosodott
ipari és mezőgazdasági munkás közül csak egyre is akadna, akinek e kérdés
megválaszolásánál kétségei volnának. A világ munkásai, akik a burzsoá lapokból
az igazságról csak töredékes beismerések útján szereznek tudomást, éppen azért
rokonszenveznek ösztönösen a szovjetköztársasággal, mert látják, hogy ez proletár
demokrácia, a szegények demokráciája, nem pedig a gazdagok
demokráciája, márpedig minden polgári demokrácia, még a legjobb is, a
valóságban a gazdagok demokráciája.
Minket
burzsoá hivatalnokok, burzsoá parlamenti képviselők, burzsoá bírák kormányoznak
(és ezek „rendezik be” államunkat). Ez az az egyszerű, szemmel látható,
elvitathatatlan igazság, melyet az elnyomott osztályokhoz tartozó tíz- és
százmilliók saját élettapasztalatukból ismernek, naponta látnak és éreznek
valamennyi burzsoá országban, így a legdemokratikusabb országokban is.
Oroszországban
viszont teljesen széttörték a bürokratikus apparátust, úgy, hogy kő kövön nem
maradt belőle, mind elkergették a régi bírákat, szétkergették a burzsoá
parlamentet és sokkal hozzáférhetőbb képviseletet adtak éppen a
munkásoknak és a parasztoknak; az ő szovjetjeik léptek a hivatalnokok helyébe,
vagy az ő szovjetjeiket rendelték a hivatalnokok fölé, az ő szovjetjeik lettek
a bírák választói. Ez a tény egymagában elég ahhoz, hogy valamennyi elnyomott
osztályt·elismerje, hogy a szovjethatalom, vagyis a proletárdiktatúra adott
formája, a legdemokratikusabb burzsoá köztársaságnál is milliószor
demokratikusabb.
Kautsky
nem érti meg ezt a minden munkás számára érthető és nyilvánvaló igazságot, mert
„megfeledkezett” arról, „elszokott” attól, hogy úgy tegye fel a kérdést:
demokrácia – melyik osztály számára? Ő a „tiszta” (vagyis osztály
nélküli? vagy osztályon kívüli?) demokrácia szemszögéből ítéli meg a kérdést.
Úgy érvel, mint Shylock: „egy font húst” és semmi mást. Valamennyi polgár
egyenlősége – másként nincsen demokrácia.
A tudós
Kautskynak, a “marxista” és “szocialista” Kautskynak fel kell tennünk a
kérdést: lehet-e egyenlőség kizsákmányoló és kizsákmányolt között?
Szörnyű
és hihetetlen, hogy ilyen kérdést vagyunk kénytelenek feltenni, amikor a II.
Internacionálé szellemi vezérének könyvét bíráljuk. De „aki á-t mondott,
mondjon b-t is”. Ha magadra vállaltad, hogy írsz Kautskyról – magyarázd meg a
tudós férfiúnak, miért nem lehet egyenlőség kizsákmányoló és kizsákmányolt
között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése