ÁLLAM ÉS FORRADALOM
VI. FEJEZET A MARXIZMUS OPPORTUNISTA ELSEKÉLYESÍTÉSE
Az a kérdés, hogy mi a viszonya az államnak a szociális
forradalomhoz és a szociális forradalomnak az államhoz, valamint általában a
forradalom kérdése, nagyon kevéssé foglalkoztatta a II. Internacionálé
(l889-l9l4) legtekintélyesebb teoretikusait és közíróit. De az opportunizmus fokozódó
növekedésének abban a folyamatában, amely l9l4-ben a II. Internacionálé
csődjéhez vezetett, az a legjellemzőbb, hogy még akkor is, amikor szinte
beleütköztek ebbe a kérdésbe, igyekeztek azt megkerülni, vagy
pedig észre se vették.
Nagyjában és egészében azt mondhatjuk, hogy annak a
kérdésnek a kerülgetése, hogy mi a proletárforradalom viszonya az
államhoz, ez a kerülgetés, amely az opportunizmusnak kedvezett és az
opportunizmust táplálta, a marxizmus meghamisításához és teljes
elsekélyesítéséhez vezetett.
Hogy ezt a szomorú folyamatot legalább röviden
jellemezzük, vegyük szemügyre a marxizmus legtekintélyesebb teoretikusait,
Plehanovot és Kautskyt.
l. PLEHANOV POLÉMIÁJA AZ ANARCHISTÁKKAL
Plehanov az anarchizmus és a szocializmus viszonyának
kérdésével külön brosúrában foglalkozott, amely l894-ben jelent meg németül
“Anarchizmus és szocializmus” címmel.
Plehanovnak sikerült ezt a kérdést úgy tárgyalnia, hogy
teljesen megkerülte az anarchizmus elleni harc legaktuálisabb, legégetőbb és
politikai tekintetben leglényegesebb kérdését, nevezetesen a forradalomnak az
államhoz való viszonyát és általában az állam kérdését!
Brosúrájában két rész emelkedik ki, az egyik irodalomtörténet, Stirner, Proudhon stb. eszméinek történetére vonatkozó értékes anyaggal. A másik rész filiszteri jellegű — otromba elmefuttatás arról, hogy az anarchistát nem lehet megkülönböztetni a banditától.
Brosúrájában két rész emelkedik ki, az egyik irodalomtörténet, Stirner, Proudhon stb. eszméinek történetére vonatkozó értékes anyaggal. A másik rész filiszteri jellegű — otromba elmefuttatás arról, hogy az anarchistát nem lehet megkülönböztetni a banditától.
Ez felettébb különös témakapcsolás és felettébb jellemző Plehanovnak közvetlenül az oroszországi forradalom előtt és az egész forradalmi időszak folyamán kifejtett egész működésére: Plehanov l905-l9l7 között csakugyan félig doktrinernek, félig filiszternek bizonyult, aki politikailag a burzsoázia uszályában kullogott.
Láttuk, hogy Marx és Engels az anarchistákkal folytatott
polémiájukban a legalaposabban kifejtették a forradalomnak az államhoz való
viszonyára vonatkozó nézeteiket. Engels, amikor l89l-ben kiadta Marxnak „A
gothai program kritikája” című munkáját, azt írta, hogy: „mi (ti. Engels
és Marx) akkoriban, alig két évvel az (első) Internacionálé hágai kongresszusa
után, a leghevesebb harcban állottunk Bakunyinnal és anarchistáival”.
Az anarchisták ugyanis a Párizsi Kommünt valósággal „sajátjuknak” akarták nyilvánítani mint tanításuk igazolását, s egyáltalán nem értették meg sem a Kommün tanulságait, sem e tanulságok marxi elemzését. Az anarchizmus nem adott semmiféle, az igazságot csak félig-meddig is megközelítő feleletet azokra a konkrét politikai kérdésekre, hogy össze kell-e törni a régi államgépezetet? S mivel kell helyettesíteni?
De „anarchizmusról és szocializmusról” beszélni és
ugyanakkor teljesen megkerülni az állam kérdését, észre nem venni a marxizmus
egész fejlődését a Kommün előtt és a Kommün után, ez az opportunizmusba való
elkerülhetetlen lecsúszást jelentette. Mert az opportunizmusnak leginkább éppen
arra van szüksége, hogy ez a két itt említett kérdés egyáltalán ne
merüljön fel. Már ez maga az opportunizmus győzelme.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése