ÁLLAM ÉS FORRADALOM
V.3 A KOMMUNISTA TÁRSADALOM ELSŐ FÁZISA
„A gothai program kritikájá”-ban Marx részletesen megcáfolja Lassalle-nak azt a gondolatát, hogy a munkás a szocializmusban „levonás nélküli”, vagyis „teljes munkahozadékot” fog kapni. Marx kimutatja, hogy az egész társadalom társadalmi összmunkájából le kell vonni mind a tartalékalapot, mind a termelés bővítésére, az „elhasznált” gépek pótlására szolgáló alapot stb., azonkívül pedig a fogyasztási cikkekből az igazgatási költségek fedezésére, az iskolák, kórházak, aggok menhelyei stb. fenntartására szolgáló alapot.
Lassalle ködös,
zavaros, általánosságokban mozgó frázisai helyett („a teljes munkahozadékot a
munkásnak”), Marx józanul számot vet azzal, hogyan lesz kénytelen a szocialista
társadalom gazdálkodni. Marx konkrétan elemzi egy olyan
társadalom előfeltételeit, melyben nem lesz többé kapitalizmus, és a
következőket mondja:
„Nekünk itt” (a munkáspárt programjának megvitatásánál) „nem olyan kommunista társadalommal van dolgunk, amely a saját alapján kifejlődött, hanem ellenkezőleg, olyannal, amely a tőkés társadalomból éppenhogy keletkezik; amely tehát minden vonatkozásban, gazdaságilag, erkölcsileg, szellemileg még magán viseli annak a régi társadalomnak anyajegyeit, melynek méhéből származik.”
S ezt a
kommunista társadalmat, mely a kapitalizmus méhéből csak most jött napvilágra,
mely még minden tekintetben magán viseli a régi társadalom bélyegét, ezt nevezi
Marx a kommunista társadalom „első” vagy alsó fázisának.
A termelési
eszközök már kikerültek az egyes személyek magántulajdonából. A termelési eszközök
az egész társadalom birtokában vannak. A társadalom minden egyes tagja elvégzi
a társadalmilag szükséges munka bizonyos hányadát és igazolványt kap a
társadalomtól bizonyos mennyiségű munka elvégzéséről. Erre az igazolványra a
fogyasztási cikkek társadalmi raktáraiból megfelelő mennyiségű terméket kap.
Minden munkás tehát, annak a munkamennyiségnek a levonása után, amely a
társadalmi alapba körül, ugyanannyit kap a társadalomtól, amennyit adott neki.
Mintha tehát
„egyenlőség” uralkodna.
De amikor Lassalle
ilyen társadalmi rendre gondolva (amelyet rendszerint szocializmusnak neveznek,
s amelyet Marx a kommunizmus első fázisának nevez) azt mondja, hogy
ez „igazságos elosztás”, hogy ez „mindenkinek egyenlő joga az egyenlő
munkahozadékra”, akkor Lassalle téved, s Marx feltárja tévedését.
„Egyenlő jog” —
mondja Marx — itt valóban van, de ez még a „polgári jog”, amely, mint minden
jog, egyenlőtlenséget tételez fel. Minden jog annyit jelent,
hogy egyenlő mércét alkalmazok különböző emberekre,
akik a valóságban nem egyformák, nem egyenlők; ezért az „egyenlő jog” az
egyenlőség megsértése és igazságtalanság. Valóban mindenki, aki a társadalmi
munkából másokkal egyenlő részt végzett el, egyenlő részt fog kapni a
társadalmi termékből (az említett levonások után).
Ámde az egyes
emberek nem egyenlők, az egyik erősebb, a másik gyengébb; az egyik nős, a másik
nőtlen, az egyiknek több gyermeke van, a másiknak kevesebb stb.
„...Egyenlő munkateljesítmény és ezért a társadalmi fogyasztási alapban való egyenlő részesedés esetén — vonja le a következtetést Marx — az egyik ténylegesen többet kap tehát, mint a másik, az egyik gazdagabb, mint a másik stb. Hogy mindezeket a visszásságokat elkerülhessük, a jognak nem egyenlőnek, hanem (ellenkezőleg) egyenlőtlennek kellene lennie...”
Igazságot és
egyenlőséget a kommunizmus első fázisa tehát még nem biztosíthat: a gazdagság
tekintetében a különbségek megmaradnak és e különbségek igazságtalanok, de
lehetetlenné válik az ember ember által való kizsákmányolása, mert
nem lesz mód arra, hogy valaki termelési eszközöket,
gyárakat, gépeket, földet stb. magántulajdonba kaparintson meg magának. Marx
szétzúzza Lassalle kispolgári homályos frázisát az „egyenlőségről” és
„igazságról” általában, és megmutatja, hogyan
fejlődik majd a kommunista társadalom, amely kénytelen eleinte csak azt
az „igazságtalanságot” megszüntetni, hogy a termelési eszközöket egyes
személyek vették birtokukba, és amely nem képes egy
csapásra megszüntetni azt a további igazságtalanságot is, hogy a fogyasztási
cikkek elosztása „a munka szerint” (nem pedig szükségletek szerint) történik.
A vulgáris
közgazdászok, köztük a burzsoá professzorok, köztük a „mi” Tuganunk is, a szocialistáknak
állandóan azt vetik szemükre, hogy megfeledkeznek az emberek egyenlőtlenségéről
és ennek az egyenlőtlenségnek a megszüntetéséről „ábrándoznak”. Ez a
szemrehányás, mint látjuk, csupán a burzsoá ideológus urak rendkívüli
tudatlanságát bizonyítja.
Marx nemcsak a
legpontosabban számba veszi az emberek elkerülhetetlen egyenlőtlenségét, hanem
számba veszi azt is, hogy a termelési eszközöknek az egész társadalom közös
tulajdonába való átmenete (a „szocializmus” a szokásos szóhasználatban) magában
véve még nem küszöböli ki az elosztás fogyatékosságait
és a „polgári jog” egyenlőtlenséget, amely továbbra is megmarad,
minthogy a fogyasztási cikkeket a „munka szerint” osztják el.
„...De ezek a visszásságok — folytatja Marx — a kommunista társadalom első fázisában, ahogy az a tőkés társadalomból hosszú vajúdás után éppenhogy megszületett, elkerülhetetlenek. A jog sohasem lehet magasabb fokon, mint a társadalom gazdasági alakulata és az ezáltal megszabott kulturális fejlettsége...“
Így a kommunista
társadalom első fázisában (amelyet általában szocializmusnak neveznek) a
„polgári jog” nem szűnik meg teljesen, hanem csak részben, csupán a már elért
gazdasági átalakulás arányában, vagyis csupán a termelési eszközök
tekintetében. A „polgári jog” ezeket egyes személyek magántulajdonának ismeri
el. A szocializmus közös tulajdonná teszi azokat. Ennyiben és
csakis ennyiben — szűnik meg a „polgári jog”.
De másik
részében mégis megmarad: megmarad, mint a termékek elosztásának és a munka
elosztásának szabályozója (meghatározója) a társadalom tagjai között. „Aki nem
dolgozik, ne is egyék” — ez a szocialista elv már megvalósult;
„egyenlő mennyiségű munkáért egyenlő mennyiségű termék” — ez a szocialista elv
is már megvalósult. De ez még nem kommunizmus, s még
nem küszöböli ki a „polgári jogot”, amely nem egyenlő egyéneknek nem egyenlő
(ténylegesen nem egyenlő) mennyiségű munkáért egyenlő mennyiségű terméket
juttat.
Ez „visszásság”
— mondja Marx —, de olyan visszásság, amely a kommunizmus
első fázisában elkerülhetetlen, mert ha nem akarunk utópizmusba
esni, nem szabad azt képzelnünk, hogy az emberek, miután megdöntötték a kapitalizmust,
egy csapásra megtanulnak a társadalom érdekében dolgozni minden
jogszabály nélkül, azonfelül a kapitalizmus megszüntetése az ilyen változás
gazdasági előfeltételeit sem teremti meg egy csapásra.
Más szabályok
pedig, mint a „polgári jog”, nincsenek. És ennyiben szükség van még az államra,
amelynek a termelési eszközök köztulajdonának megvédése mellett meg kell
védenie a munka egyenlőséget és a termékek elosztásának egyenlőségét.
Az állam elhal,
amennyiben nincsenek többé tőkések, nincsenek többé osztályok, s ezért
semmiféle osztályt nem lehet elnyomni.
De az állam még
nem halt el egészen, mert megmarad még a „polgári jog” védelme, amely
szentesíti a tényleges egyenlőtlenséget. Az állam teljes elhalásához a teljes
kommunizmusra van szükség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése