ÁLLAM ÉS FORRADALOM
V.2 ÁTMENET A KAPITALIZMUSBÓL A KOMMUNIZMUSBA
„... A tőkés és a kommunista társadalom között — folytatja Marx — van egy időszak, melyben a tőkés társadalom forradalmi úton kommunista társadalommá alakul át. Ennek megfelel egy politikai átmeneti időszak is, amelynek az állama nem lehet egyéb, mint a proletariátus forradalmi diktatúrája...”
Ez a következtetés Marxnál annak a szerepnek az elemzésén
nyugszik, amelyet a proletariátus a jelenlegi tőkés társadalomban betölt,
továbbá a tőkés társadalom fejlődésére, és a proletariátus és a burzsoázia
ellentétes érdekei kibékíthetetlenségére vonatkozó adatokon.
Azelőtt így vetették fel a kérdést: ahhoz, hogy a
proletariátus kivívja felszabadulását, meg kell döntenie a burzsoáziát, meg
kell hódítania a politikai hatalmat, meg kell teremtenie forradalmi diktatúráját.
Most kissé másképpen teszik fel a kérdést: a
kommunizmus irányában fejlődő kapitalista társadalomból lehetetlen az átmenet a
kommunista társadalomba „politikai átmeneti időszak” és ennek az időszaknak az
állama csakis a proletariátus forradalmi diktatúrája lehet.
Mármost mi ennek a diktatúrának a viszonya a
demokráciához?
Láttuk, hogy a „Kommunista Kiáltvány” egyszerűen
egymás mellé állít két fogalmat: „a proletariátusnak uralkodó osztállyá
emelését” és a „demokrácia kivívását”. A fent kifejtettek alapján pontosabban
meghatározhatjuk, hogy a kapitalizmusból a kommünizmusba való átmenet folyamán
hogyan változik a demokrácia.
A kapitalista társadalomban, annak lehető
legelőnyösebb fejlődését feltételezve, a demokratikus köztársaságban
többé-kevésbé teljes demokráciát találunk. De ez a demokratizmus mindig a
kapitalista kizsákmányolás szűk keretei közé van szorítva és ezért — lényegében
— mindig a kisebbség, csak a vagyonos osztályok, csak a gazdagok számára
demokratizmus. A kapitalista társadalomban a szabadság nagyjában mindig ugyanolyan
marad, amilyen a régi görög köztársaságokban volt: szabadság a rabszolgatartók
számára. A mai bérrabszolgákat a kapitalista kizsákmányolás feltételei
következtében annyira nyomja a nyomorúság és a szegénység, hogy „nem
demokrácián jár az eszük” és „nem politikán jár az eszük”, hogy az események
megszokott, békés folyása mellett a lakosság többsége ki van rekesztve a
társadalmi és politikai életben való részvételből.
Ennek az állításnak a helyességét talán Németország
igazolja a legszemléletesebben, mégpedig azért, mert ebben az államban az
alkotmányos legalitás bámulatosan hosszú ideig és szilárdan, majdnem egy fél
évszázadig (l87l-l9l4) állt fenn, a szociáldemokrácia pedig ez alatt az idő
alatt sokkal többet tudott tenni a „legalitás kihasználására”, mint bármely más
országban, és a munkásoknak olyan nagy részét szervezte be politikai pártba,
mint sehol másutt az egész világon.
Mármost mekkora a politikailag öntudatos es
tevékeny bérrabszolgáknak ez a hányada, amelynél nagyobbat a kapitalista
társadalomban eddig sehol nem ismertek? Egy millió szociáldemokrata párttag —
l5 millió bérmunkásból hárommillió szakszervezeti tag — l5 millióból!
Demokrácia egy elenyésző kisebbség számára, demokrácia
a gazdagok számára — ez a kapitalista társadalom demokratizmusa. Ha a
kapitalista demokrácia gépezetét jobban szemügyre vesszük, mindenütt, de
mindenütt, mind a választójog „jelentéktelen”, állítólag jelentéktelen részleteiben
(az egyhelyben lakási cenzus, a nők kirekesztése stb.), mind a képviseleti
intézmények technikájában, mind a gyülekezési jog tényleges akadályaiban (a
középületek nem a „koldusoknak” épültek!), mind a napisajtó teljesen
kapitalista szervezetében stb., stb. — újra meg újra a demokratizmus
korlátozását látjuk. Ezek a korlátozások, mellőzések, kivételek es
megszorítások, amelyek a szegényekkel szemben érvényesülnek, jelentékteleneknek
látszanak, különösen olyasvalaki szemében, aki maga sohasem látott szükségét es
nem került kapcsolatba az elnyomott osztályok tömegeinek életével (s ez áll a
polgári publicisták es politikusok kilenctizedére, ha ugyan nem kilencvenkilenc
századára) — de mindezek a korlátozások együttvéve mégis kizárják, kiszorítják
a szegényeket a politikából a demokráciában való aktív részvételből.
Marx nagyszerűen megragadta a kapitalista
demokráciának ezt a lényegét, amikor a Kommün tapasztalatait
elemezve ezt írta: az elnyomottaknak néhány évenként egyszer megengedik
annak eldöntését, hogy az elnyomó osztály melyik képviselője képviselje és
nyomja el őket a parlamentben!
De ebből a kapitalista demokráciából, amely
elkerülhetetlenül szűk, amely a szegényeket alattomban félrelöki, és ezért
keresztül-kasul kétszínű és hazug, a további fejlődés nem halad egyszerűen,
egyenesen és simán a „mind nagyobb és nagyobb demokrácia” felé, ahogy a
liberális professzorok és a kispolgári opportunisták elképzelik. Nem. A további
fejlődés, vagyis a kommunizmushoz való fejlődés, a proletariátus diktatúráján keresztül
visz és nem is vihet más úton, mert senki más és más úton nem tudja a
kapitalista kizsákmányolók ellenállását letörni.
Ámde a proletariátus diktatúrája, azaz az elnyomottak
élcsapatának uralkodó osztállyá szervezése az elnyomók elnyomására, nem eredményezheti
egyszerűen és pusztán a demokrácia kiszélesedését. Ugyanakkor,
amikor óriási mértékben kiszélesedik a demokratizmus, amely először lesz
demokratizmus a szegények, a nép számára, nem pedig demokratizmus a gazdagok
számára, a proletariátus diktatúrája számos szabadságkorlátozást jelent a
kizsákmányolókra, az elnyomókra, a kapitalistákra nézve. Ahhoz, hogy az
emberiséget a bérrabszolgáságtól megszabadítsuk, ezeket el kell nyomnunk,
ellenállásukat erőszakkal meg kell törnünk — világos, hogy ott, ahol elnyomás,
erőszak van, nincs szabadság, nincs demokrácia.
Engels igen szépen fejezte ki ezt Bebelhez írt
levelében, ahol, mint az olvasó bizonyára emlékszik, azt mondja, hogy „amíg a
proletariátusnak még szüksége van az államra, nem a szabadság érdekében
használja fel, hanem ellenfeleinek fékentartására használja fel, és mihelyt szó
lehet szabadságról, az állam, mint olyan megszűnik.”
Demokrácia a nép óriási többsége számára és a
kizsákmányolóknak, a nép elnyomóinak erőszakos elnyomása, azaz kizárása a
demokráciából — így módosul a demokrácia a kapitalizmusból a kommunizmusba való
átmenet idején.
Csakis a kommunista társadalomban, amikor a
kapitalisták ellenállását már végleg megtörtek, amikor a kapitalisták eltűntek,
amikor nincsenek osztályok (vagyis nincs különbség a társadalom tagjai között a
társadalmi termelési eszközökhöz való viszonyuk tekintetében) csakis
akkor „szűnik meg az állam és lehet szó szabadságról”. Csak akkor
lesz lehetséges és akkor valósul meg az igazán teljes, igazán minden kivételtől
mentes demokrácia. És csak akkor kezd majd elhalni a demokrácia, annál az
egyszerű körülménynél fogva, hogy a kapitalista rabságtól, a kapitalista
kizsákmányolás megszámlálhatatlan borzalmaitól, brutalitásaitól,
esztelenségeitől és aljasságaitól megszabadult emberek fokozatosan hozzászoknak
majd ahhoz, hogy megtartsák a társadalmi együttélés legelemibb, ősidők óta
ismert és évezredek óta minden intelemben ismételt szabályait, erőszak nélkül,
kényszer alárendeltség nélkül, anélkül a külön kényszerítő
apparátus nélkül, amelyet államnak neveznek.
,Az „állam elhal” kifejezés igen
szerencsésen van megválasztva, mert a folyamat fokozatosságára is,
spontaneitására is rámutat. Csak a megszokás gyakorolhat és fog kétségtelenül
ilyen hatást gyakorolni, mert milliószor megfigyelhetjük magunk körül, hogy
milyen könnyen megszokják az emberek, hogy megtartsák a társadalmi együttélés
számukra nélkülözhetetlen szabályait, ha nincs kizsákmányolás, ha nincs semmi
olyasmi, ami felháborít, ami tiltakozást és lázadást kelt, ami szükségessé
teszi az elnyomást.
Tehát: a kapitalista társadalomban csak megnyirbált,
szegényes, meghamisított demokrácia van, csak a gazdagok, csak a kisebbség
számára van demokrácia. A proletariátus diktatúrája, a kommunizmusba való
átmenet időszaka, először adja majd meg a demokráciát a nép, a többség számára,
és egyben szükségképpen elnyomja a kisebbséget, a kizsákmányolókat. Csak a
kommunizmus képes valóban teljes demokráciát biztosítani, és mind teljesebb
lesz a demokrácia, annál hamarabb van majd feleslegessé, hal el önmagától.
Más szóval: a kapitalizmusban a szó tulajdonképpeni
értelmében vett állammal van dolgunk, olyan külön gépezettel, amely arra való,
hogy egyik osztály elnyomja a másikat, mégpedig a kisebbség a többséget.
Természetes, hogy olyan ügynek a sikeréhez, mint amilyen a kizsákmányoltakból
álló többség rendszeres elnyomása a kizsákmányolókból álló kisebbség által,
rendkívül vad és kegyetlen elnyomásra, tengernyi vérre van szükség, ezeken
keresztül visz az emberiség útja a rabszolgaság, a jobbágyság, a
bérrabszolgaság állapotában.
Továbbá, a kapitalizmusból a kommunizmusba való
átmenet idején az elnyomás még szükséges, de ekkor már a
kizsákmányolókból álló kisebbséget nyomja el a kizsákmányoltakból álló többség.
Az elnyomás céljaira még szükség van külön apparátusra, külön
gépezetre, „államra”, de ez már átmeneti állam, nem állam a szó tulajdonképpeni
értelmében, mert a kizsákmányoló kisebbség elnyomása a tegnapi bérrabszolgákból
álló többség által aránylag olyan könnyű, olyan egyszerű és természetes dolog,
hogy sokkal kevesebb vért fog követelni a rabszolgák, jobbágyok és bérmunkások
lázadásainak elnyomásánál, hogy sokkal kevesebb áldozatába fog kerülni az
emberiségnek. S ez az elnyomás összeegyeztethető azzal, hogy a demokráciát a
lakosság olyan túlnyomó többségére terjesszék ki, hogy fokozatosan feleslegessé
válik az elnyomásra szolgáló külön gépezet. A kizsákmányolók, s
ez természetes, nem tudják a népet elnyomni, ha ennek a feladatnak
teljesítéséhez nincs egy nagyon bonyolult gépezetük, a nép
ellenben el tudja nyomni a kizsákmányolókat igen egyszerű „gépezettel”, majdnem
„gépezet” nélkül, külön apparátus nélkül, egyszerűen azzal, hogy megteremti a fegyveres
tömegek szervezetét (olyan szervezetét, mint a Munkás- és
Katonaküldöttek Szovjetjei — jegyezzük meg, némileg
előreszaladva).
Végül, csakis a kommunizmus teremt olyan viszonyokat,
amelyek közt az állam teljesen szükségtelenné válik, mert nincs kit
elnyomni, „nincs kit” elnyomni az osztály értelmében, a lakosság
egy meghatározott része elleni rendszeres harc értelmében. Nem vagyunk
utópisták és semmiképpen sem tagadjuk annak lehetőségét, sőt elkerülhetetlenségét,
hogy egyes személyek vétségeket fognak elkövetni, és hogy az ilyen
vétségeket el kell majd nyomni. De, először is, ehhez nincs szükség külön
gépezetre, külön elnyomó apparátusra, ezt maga a fegyveres nép fogja elvégezni,
olyan egyszerűen és olyan könnyen, ahogyan a civilizált emberek bármely
csoportja már a mai társadalomban is szétválasztja a verekedőket vagy
megakadályozza, hogy nőkön erőszakot kövessenek el. Másodszor pedig, tudjuk,
hogy a társadalmi együttélés szabályainak megsértésében álló vétségek
eredendő társadalmi oka a tömegek kizsákmányolása, nyomora és szegénysége.
Ennek a fő oknak kiküszöbölésével a vétségek is okvetlenül kezdenek majd
„elhalni”. Nem tudjuk, milyen gyorsan és milyen fokozatosan fog ez
bekövetkezni, de tudjuk, hogy el fognak halni. A vétségek elhalásával együtt elhal
az állam is.
Marx, anélkül hogy utópiákba bocsátkozott volna,
részletesebben meghatározta azt, amit erre a jövendőre vonatkozóan most
még lehet állapítani, mégpedig a kommunista társadalom alsóbb és felsőbb fázisa
(foka, szakasza) közti különbséget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése