ÁLLAM ÉS FORRADALOM
I. FEJEZET - OSZTÁLYTÁRSADALOM ÉS ÁLLAM
I.1. AZ ÁLLAM - AZ OSZTÁLYELLENTÉTEK KIBÉKÍTHETETLENSÉGÉNEK TERMÉKE
Marx tanításával most ugyanaz történik, ami
nemegyszer előfordult a történelemben a forradalmi gondolkodóknak és az
elnyomott osztályok által vívott szabadságharc vezéreinek tanításaival. A nagy
forradalmároknak, amig éltek, az elnyomó osztályok állandó üldözéssel fizettek,
tanításaikat a legvadabb dühvel, a legtajtékzóbb gyűlölettel, a legféktelenebb
hazugság- és rágalomhadjárattal fogadták. Haláluk után megkísérlik ártalmatlan
szentképekké változtatni, úgyszólván szentté avatni őket, nevüket az elnyomott
osztályok „vigasztalására” és elkábítására bizonyos dicsőséggel övezik, s
ugyanakkor forradalmi tanításuk tartalmát kiherélik, kicsorbítják forradalmi
élét, elsekélyesítik. A burzsoázia egyfelől és a munkásmozgalmon belüli
opportunisták másfelől ma találkoznak a marxizmus ilyen „megmunkálásában”. Elfelejtik, elhomályosítják, eltorzítják a
tanítás forradalmi oldalát, forradalmi lelkét. Előtérbe tolják és dicsőítik
azt, amit a burzsoázia elfogadhat vagy elfogadhatónak vél. Manapság minden
szociálsoviniszta „marxista” — ez nem tréfa! S
német polgári tudósok, akik tegnap még a marxizmus kiirtásának a specialistái
voltak, mind gyakrabban beszélnek a „német nemzeti” Marxról, aki — szerintük —
felnevelte a rablóhábórú viselésére oly nagyszerűen megszervezett
munkásszervezeteket!
Ilyen helyzetben, amikor a marxizmus elferdítése
ilyen hallatlanul elterjedt, feladatunk elsősorban abban áll, hogy
helyreállítsuk Marxnak az államról szóló igazi tanítását. Ehhez számos hosszú
részletet kell idéznünk Marx és Engels műveiből. A hosszú idézetek
természetesen nehézkessé teszik a kérdés tárgyalását és egy cseppet sem fogják
elősegíteni közérthetőségét. De semmiképpen sem lehetünk meg nélkülük.
Feltétlenül és lehetőleg minél teljesebb formájában idéznünk kell Marx és
Engels műveiből az állam kérdésére vonatkozó minden, vagy legalábbis minden
döntő jelentőségű helyet, hogy az olvasó önállóan fogalmat alkothasson magának
a tudományos szocializmus alapítói által vallott nézetek összességéről és e
nézetek fejlődéséről, továbbá, hogy okmányszerűen bebizonyítsük és
szemléltetően megmutassuk, hogyan ferdítette el ezeket a nézeteket a ma
uralkodó „kautskyzmus”.
Kezdjük Friedrich Engels legelterjedtebb művével,
„A család, a magántulajdon és az állam eredete” című munkájával, amely
1894-ben Stuttgartban már a hatodik kiadásban jelent meg. Az idézeteket le kell fordítanunk a német
eredetiből, mert az orosz fordítások, barmilyen sok van is belőlük,
nagyobbrészt hiányosak, vagy egyáltalán nem kielégítők.
„Az állam” mondja Engels, történelmi elemzését összefoglalva — tehát egyáltalán nem a társadalomra kívülről rákényszerített hatalom; éppoly kevéssé »az erkölcsi eszme valósága«, »az ész képe és valósága«, mint Hegel állítja. Az állam, ellenkezőleg, a társadalom terméke bizonyos fejlettségi fokon; annak bevallása, hogy ez a társadalom megoldhatatlan ellentmondásba bonyolódott önmagával, kibékíthetetlen ellentétekre hasadt, amelyeknek lekzüdésére képtelen. Hogy azonban ezek az ellentétek, az ellentétes gazdasági érdekű osztályok ne semmisítsék meg egymást és a társadalmat meddő küzdelemben, olyan hatalom vált szükségessé, amely látszólag a társadalom fölött áll, az összeütközést tompítja és a »rend« korlátain belül tartja; és ez a hatalom, amely a társadalomból keletkezett, de fölébe helyezkedett, s mindjobban elidegenedik tőle: az állam” (6. német kiadás, 177-178. old.).
Itt egészen világosan kifejezésre jut, hogy mi a
marxizmus alapgondolata az állam történeti szerepének és jelentőségének
kerdéséről. Az állam az osztályellentétek kibékíthetetlenségének terméke és
megnyilvánulása. Állam ott, akkor és annyiban jön létre, ahol, amikor és
amennyiben objektive lehetetlen az osztályellentétek kibékítése. És fordítva:
az állam léte bizonyítja, hogy az osztályellentétek kibékíthetetlenek.
Éppen ennél a nagy fontosságú és alapvető pontnál
kezdődik a marxizmus elferdítése, amely két fő irányban halad.
Egyfelől, a polgári és főleg a kispolgári
ideológusok – akik kétségtelen történeti tények nyomására kénytelenek
elismerni, hogy állam csak ott van, ahol osztályellentétek vannak és
osztályharc van — úgy „helyesbítik” Marxot, hogy az állam az osztályok kibékítésének
szerve. Marx szerint az állam nem keletkezhetett volna és nem
maradhatott volna fenn, ha az osztályok kibékítése lehetséges volna. A
kispolgári és filiszter professzorok s publicisták szerint — akik emellett
gyakran jóindulatúan Marxra hivatkoznak! — az állam, ellenkezőleg, kibékíti az
osztályokat. Marx szerint az állam az osztályuralom szerve, az egyik
osztály szerve a másik elnyomására, egy olyan „rendnek” a
megteremtése, amely az osztályok közötti összeütközéseket mérsékelve, ezt az
elnyomást torvényesíti és tartóssá teszi. A kispolgári politikusok véleménye
szerint, a rend éppen az osztályok kibékítése, nem pedig az egyik osztály
elnyomása a másik által ; az osszeütközések mérséklése szerintük kibékítést
jelent és nem azt, hogy az elnyomott osztályokat megfosztják az elnyomók megdöntéséért
való harc bizonyos eszközeitől és módszereitől, amelyekkel lerázhatnák magukról
elnyomóikat.
Az 1917-es forradalomban például, éppen amikor az
állam jelentőségének és szerepének kérdése teljes nagyságában merült fel, a
gyakorlatban mérült fel, mint a rögtöni cselekvés, mégpedig a tömegméretű
cselekvés kérdése, valamennyi eszer (szociálforradalmár) és mensevik tüstént és teljesen lesüllyedt az
osztályoknak az ,,állam” általi „kibékítésének” kispolgári elméletéhez. E két
párt politikusainak számtalan határozatát és cikkét teljesen átítatja a
„kibékítésnek” ez a kispolgári és filiszter elmélete. A kispolgári demokrácia
sohasem képes megérteni, hogy az állam egy meghatározott osztály uralmi szerve,
amely osztályt nem lehet kibékíteni ellenlábasával (a vele szemben álló
osztállyal). Eszereinknek és mensevikjeinknek az államhoz való viszonya egyik
legszemléltetőbb megnyilvánulása annak, hogy ők egyáltalán nem szocialisták mi,
bolsevikok, mindig is állítottunk), hanem majdnem-szocialista frazeológiát
használó kispolgári demokraták.
Másfelől a „kautskysták” sokkal finomabb formában
forgatják ki a marxizmust. „Elméletileg” sem azt nem tagadják, hogy az állam az
osztályuralom szerve, sem azt, hogy az osztályellentétek kibékíthetetlenek. De
figyelmen kívül hagyják vagy elködösítik a következőt: ha az állam az
osztályellentétek kibékíthetetlenségének terméke, ha olyan hatalom, amely a társadalom
felett áll, s „MIND JOBBAN ELIDEGENEDIK a társadalomtól”, akkor
nyilvánvaló, hogy az elnyomott osztály felszabadítása nemcsak hogy erőszakos
forradalom nélkül lehetetlen, HANEM annak az államhatalmi gépezetnek
MEGSEMMISÍTÉSE NÉLKÜL is, amelyet az uralkodó osztály teremtett és amelyben ez
az „elidegenedés” megtestesül. Marx ezt az elméletileg önmagában is világos
következtetést, mint később látni fogjuk, a forradalom feladatainak konkrét
történelmi elemzése alapján, a legteljesebb határozottsággal vonta le. És éppen
ezt a következtetést... „felejtette el”
és forgatta ki Kautsky — amint azt további fejtegetéseinkben részletesen
kimutatjuk.
Ez egy hiánypótló bejegyzés lesz magyar nyelven. Csak így tovább, lankadatlanul,sok erőt kívánok munkájához, kedves Lumpy Lang!
VálaszTörlés